Studio%27s+Aalsmeer+rondt+complete+rebranding+af+met+nieuwe+website
Nieuws

Studio's Aalsmeer rondt complete rebranding af met nieuwe website

EVENEMENTENLOCATIE THEATER - Op EventBranche.nl vindt u niet zo snel een bericht over de nieuwe website van, maar in dit geval is het anders. Bij Studio's Aalsmeer ging er namelijk een compleet rebrandingstraject aan vooraf. De locatie heeft zich opnieuw uitgevonden en helder en stevig gepositioneerd. Dan is het wel interessant om naar de nieuwe website te kijken.

Studio’s Aalsmeer rondt haar rebrandingstraject af met het laatste onderdeel: de lancering van een nieuwe website www.studiosaalsmeer.nl. Hiervoor is samengewerkt met Identiteit & Designbureau Marc & More en Interactive and Branding agency Gewest13, om online een platform te creëren passend bij het merk Studio’s Aalsmeer. Alle partijen geven een kijkje achter de digitale schermen van deze samenwerking.

Wireframes & Design
Marc Arends (eigenaar & creative director Marc & More), verantwoordelijk voor het corporate design van Studio’s Aalsmeer heeft ook online het ontwerp verzorgd. “Het is heerlijk om het design in eigen hand te houden en natuurlijk ontzettend leuk om te doen. We konden offline en online integreren vanuit dezelfde gedachte en stijl. Vaak zie je bij merken toch een stijlbreuk ontstaan, omdat de interpretatie van de huisstijl bij de online- en designbureaus net anders is. Voor mij lag de grootste uitdaging in het creëren van beleving en het tegelijkertijd voor de bezoeker overzichtelijk te houden. Studio’s Aalsmeer is zo enorm veelzijdig met de B2B en B2C markt en heeft een jaloersmakende historie. Deze elementen heb ik in het design kunnen verbinden.” vertelt Marc enthousiast. “We hebben bewust gespeeld met vlakken op de pagina: inspringen, kleurvlakken die reageren op de kleur van de content en bijzondere interactie binnen de sliders. In beeld hebben we inmiddels bekende vormentaal, kleuren, typografie en patronen geïntegreerd om samenhang te creëren. Ook qua techniek hebben we de max opgezocht. Ik heb nauw samengewerkt met de front-end developers van Gewest13. Door open te staan voor elkaars mening en ideeën is de site sterk geworden”.

Die nauwe samenwerking startte met het ontwikkelen van de wireframes. Marc vertelt enthousiast over het proces: “De scrum methode die we hebben gebruikt bij het opzetten van de wireframes hebben een goede basis gelegd voor het eerste ontwerp. Doordat we het proces organisch hebben opgezet en in een open setting steeds de discussie hebben gevoerd is het resultaat heel sterk geworden. We hebben gewerkt als één team: Studio’s Aalsmeer Marketing, Gewest13 en Marc&More. We laten met dit project  zien dat je samen écht tot meer &more komt.”

Beleving
De volgende fase werd gerealiseerd door Gewest13. Met finesse zijn techniek, design en beleving online met elkaar verbonden. Dat laatste is kenmerkend voor Gewest13, waar ze opvallend inspiratie zochten in de festivalwereld in plaats van de evenementenbranche. Tom Eele (eigenaar & creative director Gewest13) vertelt: “Wij worden vaak ingezet wanneer de factor ‘beleving' een meer dan gemiddelde rol speelt. Dat kan bij een website zijn maar ook bij een film, of een branding gerelateerde opdracht . We combineren een sterke beleving met een uitstekende conversie. Dat is ook de reden dat we veel websites ontwikkelen voor de grote Dance Festivals. Recent zijn we om die reden ook gestart met de re-branding een bekend pretpark. De branche waarin Studio’s Aalsmeer actief is, is een en al beleving. Desondanks zijn veel websites binnen de branche redelijk zakelijk van aard. Dat is jammer want je verkoopt eigenlijk een fijne ervaring, een mooie herinnering. En die wil je toch graag zo interessant mogelijk verpakken zodat je alvast een voorproefje krijgt van wat je kunt verwachten aan een bezoek aan Studio’s Aalsmeer. Onze inspiratie hebben we dan ook meer gevonden in de festivalwereld dan binnen de branche.”

Het laten samensmelten van design, functionaliteit en de wens vanuit Studio’s Aalsmeer om ‘het spannend te houden voor herhaaldelijke bezoekers’ resulteerde in een modulaire opbouw. Tom licht dit toe: “Een modulaire opbouw geeft veel vrijheid om te schuiven, te testen en te veranderen. Daardoor kun je met een minimale inspanning ook regelmatig zorgen voor een andere uitstraling. Dat houdt de website fris. De identiteit is subtiel geïntegreerd maar de sprekende fotografie staat centraal. De huisstijl is daaraan ondergeschikt, aanwezig maar nooit overdadig. Eigenlijk synoniem aan de faciliterende rol die Studio’s Aalsmeer zelf ook speelt.”

Samen de uitdaging aangaan
Vanwege de complexiteit van het merk en omvang van de website is gekozen voor een samenwerking met twee externe partijen. Kris Smit (marketing manager Studio’s Aalsmeer) vertelt over deze driehoeksverhouding: “De website is de spreekwoordelijke kers op onze rebranding-taart. Medio 2015 hebben we gekozen te opereren als één overkoepelend merk, waaronder zakelijke events, uitgaan (B2C), televisiestudio’s en kantoorverhuur vallen. Een logisch gevolg is deze vertaling online door te zetten met één website. Dat betekent direct dat je zeer uiteenlopende doelgroepen gaat bedienen met elk een vrij specifieke informatiebehoefte. Iemand die zoekt naar een evenementenlocatie haakt af bij een uiting over de nieuwste bioscoopfilm van Bridget Jones. Lukt het om de informatievoorziening passend te maken binnen de huisstijl blijft daar nog de balans vinden tussen identiteit, beleving, inspiratie en conversie. Kortom: om dit te realiseren moet je specialisten vanuit diverse disciplines gaan samenbrengen, vandaar de samenwerking met Marc & More en Gewest13. Beide partijen hebben indrukwekkende portfolio’s en sluiten qua visie aan bij Studio’s Aalsmeer. Naast aandacht voor identiteit en beleving verbindt onze visie op merkontwikkeling ons.”

Productaanbod
Parallel aan de productie van de website is het productaanbod van Studio’s Aalsmeer aangepast met het presenteren van nieuwe vaste arrangementen. Ernst-Jan Beck (commercieel manager Studio’s Aalsmeer) licht dit toe. “Onze rol in de zakelijke evenementen is participeren in het creatieproces en de potentiële opdrachtgever inspireren. Voorheen betekende dit voornamelijk maatwerk en met elkaar concepten bedenken. Dat doen we nog steeds. Daarnaast zijn er arrangementen zoals het ‘Correspondenten diner’ en de ‘Presentatie met Impact’, waarmee we hopen onze opdrachtgevers op nieuwe ideeën te brengen. Met het lanceren van de nieuwe website, wilden we ook een passend productaanbod presenteren. Het focussen op de B2B markt zie je online in de prominente positie die het op de site heeft gekregen. Achter de schermen zoeken we samenwerkingen met strategische partners, manieren om de evenementenmarkt verder te bestormen en zetten we sterker in op relatiemarketing. Het ondernemende karakter van ons team zie je niet alleen terug in ons werk, het wordt ook weerspiegeld in de website. Ja, ik ben zeker trots op het resultaat.”


 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.