Zijn+events+en+live+communicatie+de+oplossing+voor+%27zielloze+overheidscommunicatie%3F%27
Nieuws

Zijn events en live communicatie de oplossing voor 'zielloze overheidscommunicatie?'

LIVE COMMUNICATIE - Een alleraardigst en kritisch stuk van Johan Simon, strategisch adviseur voor organisaties in politiek gestuurde omgevingen, over communicatie bij de overheid. (foto: Marc Bolsius, ingediend voor Gouden Giraffe 2017)

Johan Simon deelt zijn inzichten op Overheidincontact.nl, een platform waar kennis en inzichten worden gedeeld: 'Een bloeiende democratie heeft een goed functionerende overheid nodig die dienstbaar is aan de samenleving. De kwaliteit van zowel de dienstverlening als het democratisch proces moeten op orde zijn om gezamenlijk de maatschappelijke opgaven op te lossen waar we voor staan. Een ‘overheid in contact’ is daarbij in onze visie een nieuwsgierige en persoonlijke overheid, waar de menselijke maat leidend is', aldus de website.

In dat kader plaatste Johan Simon een artikel over de zielloze communicatie bij overheidsinstellingen. 'Hoe zeer communicatieadviseurs bij de overheid ook hun best doen mensen te bereiken op een manier die aansluit bij de alledaagse leefwereld, de teleurstelling in de samenleving lijkt alleen maar toe te nemen. Ik heb een welgemeend advies aan de beroepsgroep communicatie: stop met focussen op de ander, leer je eigen waardenpatronen kennen en ontwikkel je ziel. Pas als je op dit diepe niveau in contact bent met jezelf, kun je in verbinding staan met anderen. Te zweverig voor jou? Bekijk het boerenprotest tegen stikstofmaatregelen eens op zielsniveau. Dan zie je geen weerstand tegen beleid, maar een explosie van diepgewortelde trots op een eeuwenoud beroep.'

 

Een meer dan interessante stellingname waarbij Simon daarna terugkijkt naar zijn wijze lessen. Flitsende communicatieplannen, catchy kernboodschappen, verhalen vereenvoudigen, orde scheppen en objectieve waarheid verkondigen, dat waren de lessen van zijn opleiding. Nu de jarenlange werkervaring de educatie heeft ingehaald, concludeert Simon dat in die lessen een fundamentele diepere laag ontbreekt en zelfs buiten beschouwing wordt gelaten:

'Ik leerde niets over kwetsbaarheid, mededogen en liefde. Sterker nog onze beroepsgroep hield tientallen jaren een systeem in stand met zielloze strategieën en zorgvuldig geframede emoties. Een systeem dat Chinees klinkt in de belevingswereld van ‘gewone mensen’. Met de reputatie van het instituut en zijn bestuurders als leidend principe regisseerden we een werkelijkheid, waarin mensen zich vandaag de dag niet gehoord voelen. En zo raakten we steeds meer vertrouwen van collega’s en de samenleving kwijt. Tijd dat onze beroepsgroep serieus in de spiegel kijkt. Tijd dat we oprecht onze bijdrage durven evalueren aan het onbegrip dat is ontstaan tussen overheid en samenleving. Tijd dat we op zielsniveau anders gaan kiezen en dáár is lef voor nodig. Ik neem je graag mee naar die nieuwe werkelijkheid. Naar een plek waar ruimte is voor verbondenheid en wederzijds vertrouwen. Ik ben geen psycholoog en ook geen wetenschapper. Ik geef wel concreet taal aan wat velen van ons voelen en waar we zo moeilijk over durven te spreken.'

 

En ook al is Simon's kritiek niet gericht op communicatiemiddelen of strategieen, maar gaat om een diepere laag, toch lijkt het event, het live moment, de experience een soort garantie op het wegblijven bij zielloze communicatie. 'Wat als een paal boven water staat is dat de oproep van Simon noodzakelijk is. Voordat overheidsinstellingen het lef hebben om voor live communicatie te kiezen, moet de kern, de ziel blootgelegd zijn en in alles doorgevoerd. Doe net als bedrijven, zie jezelf als een merk: missie, visie, kernwaarden, etc. Vraag je burgers, de consument, de inwoner. Creeer daarmee draagvlak voor wat je vanuit je ziel gaat uitdragen en dan, pas dan, kies voor live en events. Het is prachtig om op social media te kunnen reageren, uit leggen, in contact zijn, maar de echte verbinding ontstaat met live contact', reageert Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl.

EventBranche.nl heeft in de loop der jaren prachtige voorbeelden gezien van hoe je als overheidsinstelling vanuit de ziel van je organisatie, maar ook vanuit de ziel van je boodschap tot prachtige en impactvolle 'live' momenten kan komen. Denk maar eens aan de indrukwekkende beleving die centraal stond in een campagne in Turkije:

Of wat te denken van de Gouden Giraffe winnaar uit 2016: de Innovation Expo, waar diverse eventbureaus de krachten bundelden om tot een enorm belevenisvolle beurs te komen:

Tot slot een gemeente, die zichzelf als merk weet te positioneren en dat vertaalde in een evenement, waar het icoon van de stad de PR-machine meteen en op volle kracht liet draaien. Ook winnaar van een Gouden Giraffe:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.