%27Ze+zeggen+het+zelf%3A+events+zijn+heel+belangrijk%21%27
Nieuws

'Ze zeggen het zelf: events zijn heel belangrijk!'

COLUMN REDACTIE - The Experience Conference van IDEA was in allerlei opzichten een eye-opener. In die conclusie was Joost Rigter als 'hoofd inspiratie' een perfecte spreker, maar bleek ook het inhoudelijke programma erg te boeien. En ook al werd BrandDeli's Kees Wilbrink aangekondigd als de concurrent van 'ons' budget, het liep heel anders...

In de 'reclame, PR en alles wat daar omheen hangt'-wereld, zie je een beetje hetzelfde als in de eventbranche. Je noemt jezelf geen evenementenbureau meer, want stel je voor dat ze denken dat je alleen maar de CEO een cowboy-hoed opzet of dat je Vossenjachten organiseert (overigens niks mis mee...) En in de reclamewereld? Daar heb je nog maar een handje vol bureaus die zichzelf hardop reclamebureau durven te noemen, want stel je voor dat de potentiele opdrachtgever denkt dat je alleen maar die gesjeesde gladde rakker bent, met lichtgevende schoenen en de aller aller nieuwste en aller groenste hippe energiezuinige autootje, met een stekker...

Maar goed, we delen dat. Geen behoefte meer aan een afkadering, geen behoefte meer aan een verkeerd beeld/imago van twee takken van sport binnen de marketing en communicatie die altijd al aan dezelfde boom zaten. Het is een beetje het groeiende besef dat je toch wel heel erg goed op kunt schieten met je rare broertje of zusje.

3, 6, 0
En nu, na The Experience Conference, zijn we eruit. Wij, de eventbranche, hoeven niet constant te roepen dat we de hoofdrol hebben. Dat heeft geen zin, dan blijft de relatie er eentje van afzetten en vergelijken. Helemaal niet nodig. Het besef is namelijk een andere: we kunnen niet zonder elkaar. De kracht zit in het complete traject, het complete pakket. Vertaald in drie cijfers: 3,6,0. Want alles moet 360 graden. Een compleet traject met diverse middelen, allemaal binnen hetzelfde verhaal, dezelfde doelstelling.

De spreker uit de reclame- en sponsoringhoek zeggen met events de unieke content te maken waar ze in de campagnes veel aan hebben. Of events worden ingezet om het social media bereik te vergroten. Die twee voorbeelden geven in twee zinnen al aan, dat we zo veel meer zijn dan het live moment. Het zijn pure verkapte liefdesverklaringen: we zorgen dus voor groter bereik en we zijn de contentmotor voor complete 360 campagnes.

Papa marketing
Ach, onze grote reclamebroer, marketingpapa en communicatiemama, ze zijn er al lang achter hoor: het gaat erom wat merken doen, niet wat ze zeggen of pretenderen. En doen....tja....das toch echt live. De hoofdrol, maar dat hoeft onze grote broer niet te weten hoor, het is aan het kleinere broertje om zich verder omhoog te knokken. Je ziet het wel vaker: op latere leeftijd worden grote en kleine broer vaak hele dikke vrienden!

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.