Wie+nu+digital+marketing+en+eventmarketing+niet+aan+elkaar+verbindt%2C+is+een+beetje+dom
Nieuws

Wie nu digital marketing en eventmarketing niet aan elkaar verbindt, is een beetje dom

EVENTMARKETING DIGITAL MARKETING - De meeste onderzoeken trekken dezelfde conclusie: de budgetten voor digital- en eventmarketing stijgen. Alleen de koude cijfers zeggen niet zo veel, maar wie de cijfers tot leven brengt en er slim mee omgaat, die ziet de onvoorstelbare kracht van de combinatie van digital- en eventmarketing.

'Open deuren intrappen kan nooit negatief zijn, blijkbaar hadden die deuren een trap nodig om iedereen er door te laten', een wijsheid uit zo maar een kroeg in Doetinchem. Maar de eventprofessional die tegenwoordig geen gebruik maakt van de combinatie van digital en events is toch echt een beetje dom. Waarom events altijd hand in hand moeten gaan met een digitaal traject? EventBranche.nl zette een 5 redenen op een rij:

1. Van moment naar traject
Dat het percentage van het totale marketingbudget dat besteed wordt aan events groot is, dat is geen geheim. Een event kan snel in de euro's lopen (al is de redactie van EventBranche.nl er van overtuigd dat kleinschalige events met veel minder budget een zeer grote impact kunnen hebben). En stel je nou eens voor dat het eventbudget louter ingezet wordt voor het moment, het evenement. Dan moeten we helaas weer 10 jaar terug in de ontwikkeling van de zakelijke eventmarkt en is de toekomst voor eventmarketing helemaal niet zo rooskleurig. Maar, verpak het evenement in een digitaal voor-, tijdens- en natraject en zie hier: de meest krachtige marketingtool. De digitale mogelijkheden geven de mogelijkheid tot interactie, crowdsourcing, data verzamelen, data analyse, op maat content, etc etc. Daarnaast zijn de digitale kanalen de ideale contentdragers en -verspreiders. Digitale mogelijkheden maken van het moment een traject.

2. Van de glimlachenquete naar keiharde data
Veel meer dan een enquete aan de deur, of na afloop, was er 10 jaar geleden niet. 'Het was de mooiste dag van mijn leven', aldus de CEO over zijn 50-jarig bestaan evenement. Een opmerking die het budget voor het 55-jarig bestaan nog veilig stelde ook nog, maar het kan natuurlijk niet. Nog los van het feit dat de recessie iedere vorm van effectmeting heeft gestimuleerd, moeten eventprofessionals ook onder ogen zien dat er digitale en online hulpmiddelen te over zijn om data te verzamelen, om live te ondervragen, bij te sturen, het effect te meten. Het kost wat inzet en vergt zeker vooraf een duidelijk aanpak: doelstelling, doelgroep, meetobjectives, dataverzamelen, analyseren en conclusies trekken, maar dan heb je ook wat. Durf, meet en weet.

3. Eindelijk interactie en crowdsourcing
Het is een bekend fenomeen: als we altijd zonder videoscheidsrechter hebben gevoetbald, dan voetballen we nu ook nog zonder videoscheidsrechter ook al zijn alle hulpmiddelen voorhanden en ook al kost dat sommige clubs het kampioenschap of de beker. Dus als we altijd zenden en zelf bepalen hoe een evenement eruit moet zien, tot aan de inhoudelijke content aan toe, dan blijven we dat gewoon zelf bepalen. Nou dames en heren, de wereld is nu voorgoed zo ingrijpend veranderd dat uw gast en zelfs uw relatie dat niet meer accepteert. En terecht, want we zijn al helemaal gewoon aan interactie met bedrijven. We vinden, nee eisen, dat zij iets moeten doen met onze kritieken en opmerkingen, al is het maar een reactie. Wat is er nou een mooier platform dan het live moment om die digitale input te vertalen naar het conept en de content van uw evenement. Van te voren de input verzamelen van uw gasten en daar uw event op inrichten, noemen we dan maar even crowdsourcing of crowdshaping en de interactietools voor tijdens het evenement scharen we dan maar onder interactie. Het wordt pas echt leuk als de live interactie ook zorgt voor een live aanpassing van het programma en dat de interactie vooraf zorgt voor het beste op maat contentprogramma dat u ooit heeft neergezet. De tools, apps en digitale mogelijkheden zijn er te over.

4. Van loterijnetwerken tot gericht netwerken in een traject
Laten we eerlijk zijn: het liefst gaan we op een evenement in een vertrouwd groepje collega's of kennissen staan. Zonder enige vorm van digitale hulpmiddelen, zelfs als de gastenlijst bij de deur wordt uitgedeeld, is de kans op een nieuw waardevol contact als een loterij...je moet er maar toevallig tegenaan lopen. Nu de digitale tools en apps zo ver zijn dat we gastenlijsten interactief kunnen maken, dat we elkaar met een app kunnen oproepen tot contact op het event, dat we elkaar kunnen vinden op interesses of zakelijke behoeften, dat we als organisator op die basis mensen aan elkaar kunnen koppelen door bijvoorbeeld social seating...ach, al die kansen. Laten we ze grijpen. Daar komt nog eens bij dat het live moment in deze een absoluut hoogtepunt is, want live contact overwint alles, maar ook de online voorpret en nasleep is ideaal om netwerken een echte meerwaarde te geven.

5. De spil in experience marketing, contentmarketing, customer journey, storytelling, etc
Eventprofessionals schreeuwen al jaren (terecht) om het hardst dat eventmarketing in alle nieuwe ontwikkelingen binnen de marketingwereld de hoofdrol gaan opeisen. Maar in alle eerlijkheid geldt die bewering alleen als we de juiste click/klik weten te vinden met de digitale mogelijkheden. Want om alleen op het live moment de content te verspreiden, het merk tot leven te laten komen, het verhaal te vertellen of de potentiele klant een optimale klantreis te laten maken, tja dat effect is van korte duur. Maar giet dat evenementenmoment in een duurzaam online traject voor- en achteraf (zie punt 1) en opeens zijn we echt de hoofdrol speler. Dan zou je zelfs de stelling kunnen verdedigen dat eventmarketing het slimste jongetje van de marketingklas is.

Leuke uitdaging voor de lezers van EventBranche.nl: vul maar aan!

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.