Wat+eventprofessionals+leren+van+de+Pokemon+GO+rage+%28UPDATE%29
Nieuws

Wat eventprofessionals leren van de Pokemon GO rage (UPDATE)

EVENTMARKETING - In het komende nummer een groot interview met Martin de Munnik over neuromarketing. Eén van zijn conclusies: vaak heb je het gevoel, het verandert wel, maar nog niet bij mij en dan BAM is het er opeens en kun je niet meer terug. In die lijn is het slimme succes van Pokémon GO een harde en succesvolle les. Wat moeten wij als eventprof er van leren? Update: nog meer lessen van eventprofs! Blijf aanvullen!

Onderaan dit artikel nog een aantal wijze lessen van Patrick Petersen (@onlinemarketeer): 

1. Online beleving bestaat
De eerste reactie was natuurlijk: oh, we gaan allemaal digitaal, dat is het einde van de eventindustrie. Inmiddels leggen we zelf het bewijs dat de combinatie van events en online perfect samengaan en elkaar zelfs versterken. Pokémon GO, waar een 'online' app zorgt voor duizenden mini-events in het dagelijks leven, overtreft al het eerdere bewijs.

2. Gamification werkt
Het ultieme bewijs. Het aantal gebruikers, deelnemers van Pokémon GO is wereldwijd niet meer te bevatten en benaderd al het gebruikersaantal van Twitter. Hoe gamification ook op events is te gebruiken legde Karel Millenaar op event 12 al bloot:

event12 gamification from Media Centrum Hilversum BV on Vimeo.

3. De nieuwe generatie is niet nieuw meer
Het is geen toekomst muziek meer. De nieuwe generatie is er. En ook de 'bestaande' of oudere generatie is om. Dus wij als branche moeten ook. Het is er al, het is niet eng, het maakt alleen alles nog veel krachtiger. Dus omarm de nieuwe generatie, de nieuwe mogelijkheden en zet het effectief in.

4. Uw klant zorgt voor uw marketing/content
Het succes van Pokémon GO bewijst ook nog maar weer eens dat marketing, sterke marketing, vooral gestoeld is op C2b. Of door ambassadeurs of hoe je het ook wilt typeren. Maar wat het vooral duidelijk maakt: verzin je iets dat voor fans zorgt, voor engagement, dan gaat de rest vanzelf...

5. Data verzamelen is heel eenvoudig
Om te spelen laat je data achter. Complete profielen. Je bewegingen, waar je bent, waar je woont. En ach, dat weten de deelnemers best, maar als je er iets heel tofs voor terugkrijgt, dan is dat geen enkel probleem. De gateway to enorme hoeveelheden waardevolle data. En dat kun je ook heel kritisch benaderen:

6. Marketing is niet dood
Mocht daar nog iemand over twijfelen, bijvoorbeeld een professor op Harvard...het aandeel van Nintendo schoot door het succes van Pokémon GO door het plafond. Marketing is dus zeker niet dood, alleen we zullen moeten gaan zoeken en kijken naar andere invullingen. Daarbij lijkt de experience (on- en offline) de gouden sleutel.

7. Engagement
De betrokkenheid, de engagement van de Pokémon GO-speler is enorm. Niet alleen te merken in dagelijks gebruik, maar ook dat hij of zij andere spelers op zoekt en zo op straat communities vormt. Of zoals SocialTables.com stelt: Pokémon GO is een meetingapp

8. Nieuwe vraagstukken
Pokemon GO leert ons ook dat er nieuwe vraagstukken komen. Hoe mogen wij als eventprofessionals straks omgaan met slim vergaarde data? Hoe gaan we om met een nieuwe veiligheidsvraagstuk? Kortom veel om in te verdiepen en nog meer om mee te scoren.

De aanvulling van Patrick Petersen - @onlinemarketeer

9. Moderne marketing = keihard multichannel
10. Gamification gaat door leeftijden heen
11. AR is not dead!
12. De kracht van mobiel zit in lokale relevantie
13. Social lijkt vooral omnichannel te worden
14. Timing is key; zoals PG

Aanvulling in onze LinkedIn Groep EventBranche Nederland:
 

  • Rik ter Braak

    Rik ter Braak Pokémon Go is een slim voorbeeld van traffic en commitment genereren via augmented reality welke ook in de toekomst toepasbaar kan zijn op beurzen en/of evenementen!

  • Jeroen van der Sluis

    Jeroen van der Sluis Toevallig gisteren mijn zoon geholpen met deze app omdat hij hiervoor een Google account nodig had. Daarbij wil ik altijd nieuwe snufjes eerst ook zelf proberen... Pokemon Go heeft een zeer hoge amusementswaarde als "game". De vernieuwing (koppeling met Google maps) maakt het ook extra interessant om het te "ontdekken". Binnen onze branche zal deze techniek vooral het interactieve fun karakter aanspreken. Meet people during events, bases on interest en location. Zoals er al armbanden etc zijn. Echter, deze techniek overstijgt je evenlocatie en begint al vanaf huis. Dus kun je gasten van je event op basis van interets of woon-omgeving laten poolen of op andere manier al connecter voordat je event begint. Zoals KLM ook aanbiedt om vooraf al interessen te delen waarbij je in het vliegtuig naast gelijkgestemde mensen zit. Leuke mogelijkheden voor fun en verbinding!

Zijn er nog meer lessen, vul ze aan via onze social media kanalen of hier onder dit artikel


Voor wie het nog niet weet, dit is hoe Pokémon GO werkt:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.