Waarom+de+investering+in+hostessen+op+een+beursstand+zich+terugbetaalt
Nieuws

Waarom de investering in hostessen op een beursstand zich terugbetaalt

EVENEMENTEN HOSTESS SERVICE - 'Investeren in een professionele hostess, in combinatie met goed geformuleerde doelstellingen, levert geld óp in plaats van dat het geld kost'. Met Festivak voor de deur vertellen Marieke Wehner en Mayke Niestadt van Buck Models over het rendement van professionele hostessen op uw beursstand.

Fotocredits: Buck Models

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: De ene hostess is de andere niet. Als u gewend bent te werken met extern ingehuurd personeel dan heeft u vast wel eens een ervaring gehad waarbij dit eerder tot ergernis leidde dan tot nieuwe klanten. Misschien heeft u hierdoor zelfs wel besloten alleen nog maar te werken met eigen personeel. Wat is nou de toegevoegde waarde van een hostess en hoe behaal je het maximale resultaat uit een beursdeelname?

Dat werken met een hostess die niet de juiste werkhouding of uitstraling voor uw bedrijf heeft van weinig toegevoegde waarde is of zelfs imagoschade kan opleveren, hoeven we u niet uit te leggen. Wat gaat er mis wanneer we besluiten met uitsluitend eigen personeel te werken? Dat zijn drie dingen. Allereerst draagt een charmante host (vergeet uw vrouwelijke klanten niet!) of hostess bij aan een verhoging van het imago van uw bedrijf. Met een paar knappe en slimme koppen op uw beursstand weet u zeker dat er positief over u gepraat wordt en dat dit meer bezoekers naar uw stand aantrekt. Reden twee en drie zijn echter nog veel belangrijker.

Tenzij u alleen maar accountmanagers in dienst heeft zijn uw mensen niet opgeleid tot het werven van nieuwe klanten en vinden dit vaak ook niet leuk. Het willekeurig aanspreken van voorbijgangers kan best een beetje spannend zijn en kost veel energie. Uw medewerkers functioneren het beste én zijn het gelukkigst wanneer ze in hun eigen rol kunnen blijven en een kwalitatieve lead aangedragen krijgen die ze met hun productkennis kunnen converteren naar een klant. Daarnaast kunnen zij onmogelijk met een klant of prospect in gesprek zijn en tegelijkertijd scannen wie er nog meer op de beurs rondlopen en een eventuele prospect kan zijn. En wat als u het bezoek van een van uw vaste klanten misloopt die graag een order had willen plaatsen, omdat uw medewerkers in gesprek zijn? U laat dus letterlijk omzet lopen als u uitsluitend met eigen personeel werkt.

De kernkwaliteiten van een goede hostess
Om optimaal resultaat uit een beursdeelname te halen worden hostessen bij kwalitatieve bureaus getraind als echte beursprofessionals. Door training zijn zij in staat de doelgroep proactief te benaderen en kwalitatieve leads uit de massa te halen. Een hostess met de juiste kwaliteiten beschikt in de basis over meertalige, communicatieve vaardigheden. Met dank aan een hoge dosis charisma en overtuigingskracht is ze een ster in het enthousiast informeren en begeleiden van klanten. Ze verdiept zich in de business waar ze op dat moment voor werkt, weet hierdoor slimme vragen te stellen en zo de behoeften van de klant te peilen.

Door jarenlange beurservaring weet een goede hostess precies hoe ze een beurs in goede banen moet leiden. Naast het actief genereren van leads zorgt zij voor een warm ontvangst van prospects en uw vaste klanten. Het aanbieden van een kopje koffie en zorgen dat de stand te allen tijde bemand blijft biedt het eigen personeel de gelegenheid zich volledig en zorgeloos te richten op de handel. De juiste gastvrije benadering van klanten maakt het verschil in de kennismaking met een bedrijf of product. Een hoog hospitalityniveau levert loyaliteit en binding op en mag dus nooit vergeten worden.

Het punt op de horizon
Uw doelstellingen zijn voorafgaand aan de beurs helder geformuleerd en bekend bij uw team. Een doel kan zijn het genereren van een continue stroom van waardevolle traffic naar uw beursstand. Een ander doel kan zijn opvallen tussen de massa en zoveel mogelijk naamsbekendheid genereren. Een goed bureau bedenkt een actie die past bij uw doelstellingen. Dat kan variëren van relatief eenvoudig flyeren tot een op maat gemaakte actie die zorgt voor een creatieve interactie tussen prospect en bedrijf. Belangrijk is in elk geval waardevolle, continue traffic naar de stand. De manier waarop dit gebeurt, bepaalt echter de jeu: De uitstraling, kleding en benaderingswijze van de hostesses moeten in overeenstemming zijn met de kernwaarden van uw onderneming.

Zonde toch, dat het inschakelen van een hostess op een beurs vaak als ‘extra’ wordt gezien? Met ‘extra’ wordt namelijk meestal gedoeld op de kosten. Met deze gedachtegang gaat het mis. Investeren in een professionele hostess bij een goed bureau in combinatie met goed geformuleerde doelstellingen levert geld óp in plaats van dat het geld kost. Dit zogenaamde ‘extraatje’ haalt het maximale uit uw beursdeelname en zorgt dat uw totale investering rendeert, mits goed aangepakt.

Nog niet overtuigd? Denk dan aan wat Benjamin Franklin ons ooit leerde: ‘Een investering in kennis betaalt zich terug met de hoogste rente’. En zo is het maar net!

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.