Event17%3A+de+wetenschappelijke+benadering+van+beleving
Nieuws

Event17: de wetenschappelijke benadering van beleving

EVENEMENTEN ONDERZOEK VAKBEURS - Wenda Kielstra van Consumatics brengt samen met haar team onbewust gedrag in beeld d.m.v. wetenschappelijk onderzoek. Vandaag sprak ze op Event17 over de zes bouwstenen van de ultieme beleving, en kwam met een aantal opvallende onderzoeksresultaten.

Fotocredits: www.consumatics.nl


95% van ons gedrag wordt onbewust bepaald en beïnvloed door ruim 60 omgevingsfactoren. Consumatics helpt bedrijven dit te begrijpen en hierop in te spelen door middel van literatuuronderzoek, expirimenten en guest visits bij o.a. horeca, farmaseutische organisaties, supermarkten etc. Daarnaast hebben ze OSQAR ontwikkeld; een virtual reality platform die organisaties in staat stelt om ruimtes te onderzoeken op hun effect op de beleving van de consument. Op basis van alle onderzoeken komt Consumatics met de volgende tips voor evenementen:

TIP 1: zorg dat de ambiance in balans is
'Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal kennissessies op je evenement. Voor een optimale beleving zorg je voor maximaal 6 tot 7 sessies. Op het moment dat je meer kennissessies aanbiedt, en dus meer content en kennis, bekruipt bezoekers het gevoel of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt. Ze gaan bewust nadenken over wat ze missen als ze de ene sessie wel bijwonen en de andere niet.'

TIP 2: tempo, stijl en smaak beinvloeden het bezoekersgedrag
​'Zo zorgt langzame muziek voor een langer verblijf van bezoekers. Zet je up-tempo muziek op in een restaurant; dan zul je zien dat dezelfde tafel twee keer per avond wordt bezet. Ook de moderator op je evenement kan de beleving beïnvloeden. Door het uitspreken van bepaalde termen, de koffie die hij drinkt of het watermerk op tafel kan de bezoeker een bepaald gevoel meegeven.'

TIP 3: Geur spreekt onbewuste gevoelens aan
​'Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat citrusgeur ervoor zorgt dat bezoekers op een evenement, in de supermarkt, horecagelegenheden etc. zich veiliger voelen.'

TIP 4: Sociale bewijskracht
​'Bezoekers zoeken bevestiging in de keuzes die zij maken. Bij het kopen van een product of het ervaren van een dienst trekt het bezoekers over de streep wanneer zij concreet kunnen zien wie hen voor is gegaan of welke (bekende) personen ook dat product hebben gekocht.'

Videocredits: www.consumatics.nl

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.