Pitches zijn bitches! Rabobank pitch schudt eventbranche op...

Tekst verkleinenTekst vergroten
Tekstgrootte:
0 reacties
16 juni 2017 09:23 uur
Pitches zijn bitches! Rabobank pitch schudt eventbranche op...

BRANCHEVERENIGING IDEA - EventBranche Magazine heeft een vaste column voor IDEA, de brancheorganisatie voor bureaus die zich bezighouden met eventmarketing en live communicatie. In de komende editie een column die we alvast met u willen delen. IDEA-directeur Maarten Schram over de controversiële pitch van de Rabobank.


Onderstaande column is een voorpublicatie uit EventBranche Magazine 2 van 2017. In dat nummer ook een interview over de eventkoers van Albert Heijn, onderzoeksresultaten over eventmarketing en live communicatie, de WKR-update en nog veel meer. Word vandaag nog lid en ontvang het komende magazine. LID WORDEN VAN EVENTBRANCHE.NL


 

Pitches zijn bitches?!

Rabobank zet ons met omstreden pitch in de realiteit

De Rabobank schreef onlangs een controversiële pitch uit. Het ging vooral om coalities vormen, en dat staat synoniem voor het basisprincipe van de bank. Dat is het sterke aan de oproep. Maar de pitch heeft ook veel stof doen opwaaien in marcom Nederland en de discussie over pitches weer in alle hevigheid doen oplaaien. En dat is eigenlijk een goede zaak, want het geeft aanleiding tot reflectie en discussie. IDEA pleit voor duurzaam pitchen met winst voor bureau én opdrachtgever.

De ingrediënten

Rabobank wil een nieuw merkverhaal vertellen, maar wil die opdracht niet bij één bureau neerleggen en deed onlangs via social media een oproep om brede coalities te vormen. Iedereen was welkom, vanuit alle disciplines in de creatieve sector. Toegegeven, de insteek om het coöperatieve model van de bank door te voeren in de pitch is sterk én gedurfd te noemen. De wijze waarop deze vervolgens is uitgewerkt maakt echter duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is.

Snel rekensommetje

Maar liefst 198 (!) coalities hebben zich bij de Rabobank gemeld. Coalities die zijn samengesteld uit gemiddeld 4 partners die gezamenlijk vele uren hebben gespendeerd aan het aftasten, denkwerk, communicatie, ideevorming, inzending etc. etc. Alleen deze eerste ronde heeft dus een waarde van een slordige 1,5 miljoen* euro. Dit betreft overigens alleen de inspanningen in de markt. We hebben het nog niet eens over de impact bij de opdrachtgever zelf, voor de beoordeling van al deze inzendingen. Uit deze 198 coalities zijn er 5 geselecteerd en hebben er nog eens 2 een wildcard gekregen. Deze 7 coalities gaan verder het traject in met de Rabobank en gaan aan de slag met de uitwerking, waaruit na enkele rondes de winnaar rolt. Wederom een gigantische impact; voor de markt en ook weer voor de opdrachtgever. Wat biedt de bank: een beperkte vergoeding enkel voor de laatste zeven coalities, alle creatieve content wordt eigendom van de bank en is er überhaupt geen garantie op werk…

Learnings

Het marketingcommunicatie landschap is al geruime tijd in beweging en disciplines vermengen zich. Opdrachtgevers zoeken naar nieuwe vormen om in dit veranderende umfeld tot de juiste oplossing en invulling te komen. Dat is op zich een goede zaak. Co-creatie is van nu én de toekomst. Ook begeven we ons in een landschap waar soms geen wetten lijken te gelden en het is aan ons om mee te bewegen en - indien nodig - een grens te trekken te staan voor principes. Toegegeven, kleur bekennen kan spannend zijn. En nee zeggen ook. Maar het is cruciaal om branche én opdrachtgever bewust te maken en scherp te houden. En daar te komen waar we willen staan. Duurzame trajecten voor zowel opdrachtgever als bureau. En respect en (financiële) waardering voor de creatieve content.

Conventies worden doorbroken, disruptieve modellen ontstaan. Dit is leerzaam, spannend, prikkelend voor ons allemaal. Maar, laten we wel waken voor onnodige verspilling van tijd, geld en creativiteit!
 

IDEA pleit voor duurzaam pitchen

Een duurzame pitch vraagt om een gedegen voorbereiding van de opdrachtgever; naast een heldere - persoonlijke - briefing inclusief gelegenheid tot vragen, is het belangrijk om aan te geven of het om een éénmalig project gaat of om een meerjarige relatie. Na een eventuele voorselectie (kennismaking) met maximaal 5 bureaus, gaat de opdrachtgever de diepte in met maximaal 3 bureaus. Het concept kan persoonlijk door het bureau worden gepresenteerd en de verliezende kandidaten krijgen een heldere terugkoppeling. Creatieve content blijft eigendom van het bureau en volledige vertrouwelijkheid over en weer is een vereiste. Ook pleit IDEA voor ‘betaalde creativiteit’ en wordt er een pitchvergoeding geboden voor de verliezende bureaus. IDEA werkt op dit moment aan een nieuwe pitchrichtlijn, welke voor de zomer wordt gepresenteerd.

Wat vind jij? We gaan graag het gesprek aan.
Reageren kan via: maarten@ideaonline.nl

Informatie Rabobank pitch:
https://www.rabo-steljeeensvoor.nl/

 

* 198 coalities x 4 partners x 20 uur x 100 euro.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer op dit artikel

Naam :
E-mail adres :
Reactie
 
Onthoud mij
 
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. VVEM

    De VVEM is de vereniging voor...
  2. IDEA | Independent Dutch Event Association

    Branchevereniging en kennisorganisatie...
  3. Genootschap voor Eventmanagers

    Het Genootschap voor Eventmanagers is in...
  4. Platform Museum Locaties

    PML biedt u een gedetailleerd overzicht...
  5. CLC-VECTA Centrum voor Live Communication

    CLC-VECTA Centrum voor Live Communication...

Stuur uw persbericht naar EventBranche.nl

Persberichten delen met de branche? Stuur uw bericht naar sjoerd@eventbranche.nl Tips nodig?

 


 

Neem een abonnement op ons vakblad en de Brancheborrels voor 159,- euro
EventBranche supporting partners:

     

       
                               
           

Volg ons op twitter
Wordt lid van onze linkedin group