PAN Amsterdam
8 september 2025

PAN Amsterdam: kunst, antiek en design in een inspirerende mix

Rubrieken

PAN Amsterdam huist van zondag 2 november tot en met zondag 9 november in de RAI op het Europaplein. Met 125 deelnemende galeries in 21 categorieën biedt deze 38ste editie meer diversiteit dan ooit. Directeur van PAN Amsterdam Mark Grol: ‘Het aanbod van deze 38ste editie is breder, interessanter en verleidelijker dan ooit. Dwaal rond en laat je verrassen - er is zoveel moois om te bekijken en wie weet, misschien zelfs om mee naar huis te nemen.’

PAN Amsterdam ervaart een toenemende belangstelling vanuit alle verschillende categorieën van de kunstmarkt, wat zich vertaalt in een steeds gevarieerder en rijker deelnemersveld. Onder de deelnemende antiquairs en kunsthandelaren uit binnen- en buitenland bevinden zich nieuwkomers als Van Pruissen Asian Art (met specialisatie Japan), Heejsteck# Gallery (hedendaags), Brand van Egmond (design), vcrb gallery, (hedendaags), Spazio Nuovo (hedendaags), Enseoul (Zuid Koreaanse kunst), Depth of Field (vintage photography), Noon Projects (design boeken), The Millen House (design), Weisbard (hedendaags). 

Jubileum 425 jaar handelsrelaties Nederland en Japan 

Op 19 april 1600 - precies 425 jaar geleden - begon de culturele uitwisseling tussen Nederland en Japan met de aankomst van het schip De Liefde op het eilandje Kuroshima. PAN Amsterdam 2025 staat stil bij deze bijzondere mijlpaal. Zo toont Van Pruissen, Asian Art, specialist in traditionele Japanse kunstvormen als lakwerk, keramiek en brons, een fascinerende kruising tussen Oost en West in de vorm van een 18e-eeuwse Japanse tsuba. In deze traditionele zwaardstootplaat of handbeschermer manifesteert zich de functionele elegantie van een Europese rapier. Ook bij Hotei Japanese Prints is een bijzonder Japans kunstwerk te zien. De prent Avond in Asakusa (1932) van Ishiwata Koitsu toont twee theaters aan een vijver die in de jaren dertig naam maakten als bakermat van de moderne film, de westerse opera en cabaret en revue. En zo wordt er veel meer getoond rondom het 425-jarige jubileum.  

Labyrintisch campagnebeeld 

Splinter Chabot (1996), kunstenaar, schrijver en programmamaker, tekent samen met design duo Rive Roshan voor het labyrinthische campagnebeeld van deze 38ste editie. Hun kleurrijke, betoverende beeld voert het publiek een andere wereld binnen, een wereld vol inspiratie, dromen, hoop en nieuwe ideeën. Zelf omschrijft Chabot de PAN als een doolhof waarin je niet naar een uitgang zoekt maar steeds voor nieuwe ingangen komt te staan: ‘Het is misschien wel het enige doolhof waarin je graag zou blijven verdwalen.’ 

Museum Spotlight: Kröller Müller Museum 

De 38ste editie van PAN Amsterdam richt de spotlights op het gerenommeerde Kröller Müller Museum. In een eigen stand brengt dit museum zijn uitzonderlijke collectie en zijn ingrijpende renovatieplannen onder de aandacht. Een bijzondere plaats, vlak bij de ingang, is gereserveerd voor de Three-Way Plug, Scale D, Soft 1970, een grootschalig werk van Claes Oldenburg, vervaardigd uit katoen en denim. Vanaf 1965 zet Oldenburg het groteske van het dagelijks leven om in monumenten met een gigantische schaal, die voortkomen uit zijn poëtische tekeningen, waarin hij een vertrouwd object tot kolossale afmetingen transformeert en projecteert in een denkbeeldig landschap. 

Foto: Jitske Nap