Onderzoek+onder+multifunctionele+eventlocaties+deel+I%3A+leeg+canvas+zelf+inkleuren
Nieuws

Onderzoek onder multifunctionele eventlocaties deel I: leeg canvas zelf inkleuren

MULTIFUNCTIONELE EVENEMENTENLOCATIE - De multifunctionele evenementenlocatie lijkt alles in zich te hebben om aan de huidige marktvraag te voldoen. Want als alle soorten events gehuisvest kunnen worden, dan zijn de locaties flexibel, kunnen ze in spelen op de marktvraag en kunnen ze inspelen op de ontwikkelingen. De komende dagen multifunctionele locaties aan het woord:

Vraag 1:
Multifunctionele locaties lijken perfect geschikt voor één van de belangrijkste vragen van opdrachtgevers: ze willen flexibiliteit. Maar in hoeverre is dat ook echt de vraag in de markt en hoe spelen jullie daar met jullie type locatie op in?

Ahoy (zie foto), Kees de Jong 
Flexibiliteit en veelzijdigheid zit in de DNA van Rotterdam Ahoy. We zijn een ‘leeg canvas’ dat door elke organisator kan worden ingekleurd. Onze accommodatie is vrij van reclame en daardoor uitermate geschikt voor corporate events die het gebouw (volledig) willen branden.


De Arendshoeve, Jacob van Zijverden:
De vraag uit de markt is in principe altijd voor bepaald evenement. Het is niet zo dat er een grote vraag is bij één opdrachtgever om verschillende soorten evenementen te organiseren.De flexibiliteit die wij kunnen bieden is dan:

- in de grootte van de verschillende plantenkamer. Door te schuiven met planten kunnen wij plantenwanden maken waardoor ruimtes ontstaan voor de gewenste aantallen.
- type en kleur van meubilair
- type en kleur bloemdecoratie
- de keuze van tapijt, tapijt kleur of echte grasmatten.


Stichting CascadeAafke van de Peppel – Vonk
Er zijn vele soorten huurders in het gebouw, waardoor het flexibel indelen van de 10 zalen onze standaard is. De zalen worden per verhuring ingericht op basis van de wensen. Daardoor kunnen wij de opdrachtgevers precies de zaalopstelling geven die ze willen. Bij bijzondere wensen kunnen wij onze eigen middelen/meubilair vervangen of aanvullen door ingehuurde middelen/meubilair. Zo is vrijwel alles mogelijk. Ook de combinatie van zalen is een pluspunt. Zo kan men naast een plenaire ruimte ook diverse subzalen gebruiken. Het is zelfs mogelijk onze sporthallen als extra ruimte te gebruiken. Naast de zalen en zaalinrichting, zijn wij ook erg flexibel met bijvoorbeeld de horeca invulling. Wie een vergadering of training organiseert is vaak verbaasd dat het een zaalopstelling en horeca invulling naar keuze is. Bij de wat grotere boekingen, merk je wel meer vraag naar flexibiliteit. Steeds vaker wil men het formele programma afwisselen met een informeel programma. Dan denken wij mee in welke ruimte en invulling daarvoor geschikt is. Door de diversiteit van zalen, kun je als locatie ook flexibel zijn in een later stadium. Wanneer het aantal deelnemers bijvoorbeeld tegenvalt, dan is een opdrachtgever erg blij met de mogelijkheid een kleinere zaal of andere zaalopstelling te kunnen kiezen. De service en flexibiliteit die je bied, zorgt ervoor dat opdrachtgevers ook terug komen en een locatie aanbevelen.


CinemecArjenne Osnabrugge

CineMec speelt daar met drie locaties op in doordat wij zalen voor zowel grote als kleine groepen hebben en grenzend aan de zalen foyers die naar wens kunnen worden ingericht voor ontvangst, lunch en diner maar ook als beursvloer. Op de dag zelf proberen wij in te spelen op de last-minute wensen van onze opdrachtgever en proberen we door een prettige en open samenwerking te zorgen voor een optimale beleving voor de gasten. Onze eigen chef kok kan de gehele catering afstemmen op de wensen van de opdrachtgever of bijvoorbeeld op het thema van de bijeenkomst. Wij hebben in al onze zalen state-of-the art techniek waardoor we de bedrijfsfilm of presentatie in bioscoopkwaliteit kunnen vertonen. Wij adviseren onze opdrachtgevers graag al in het voortraject hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van al onze technische mogelijkheden.
 

Vraag 2:
Je ziet ook een stroming van duidelijke segmentatie. Locaties die zich meer en meer richten op één of hooguit een paar ‘soorten’ evenementen. Een multifunctionele locatie suggereert alles aan te kunnen. Is dat in de huidige markt een pre of willen opdrachtgevers juist graag een segmentatie/label? En hoe anticiperen jullie daarop?

Kees de Jong, Ahoy
Rotterdam Ahoy is een triple-play-venue, wij beschikken over een indoor arena, beurs- & evenementenhallen en een congrescentrum. Kortom, wij kunnen niet segmenteren, wij bedienen alle doelgroepen van secretaressen tot evenementenbureaus, van promotors tot sportorganisatoren. Onze doelgroepen ontvangen elk wel een op-maat-gemaakte boodschap.


Stichting CascadeAafke van de Peppel – Vonk
Voor opdrachtgevers is dat zeker een pre. Bij de organisatie van een bijeenkomst of evenement veranderd er veelal nog van alles tussen het eerste contact met de locatie en de uiteindelijke uitvoering. Een opdrachtgever wil wel dat een locatie daarop in kan spelen en geen NEE horen op gewenste aanvullingen en veranderingen. Een multifunctionele locatie kan hier juist zo goed inspelen, door de ervaring die zij hebben met een grote diversiteit aan soorten evenementen.


CinemecArjenne Osnabrugge
CineMec heeft zeker niet de ambitie om alles aan te kunnen en we weten heel goed waar we als locatie geschikt voor zijn en wat beter past op een andere locatie. Daarom communiceren we graag wat onze USP’s zijn zoals techniek, bereikbaarheid, maatwerk horeca en flexibiliteit, en komen daardoor in gesprek met potentiële opdrachtgevers die deze zaken van belang vinden. In een eerste gesprek vertellen wij wat de mogelijkheden zijn bij CineMec en denken graag mee hoe men optimaal gebruik kan maken van alles wat wij te bieden hebben. Maar als we de indruk krijgen dat een evenement echt niet past binnen onze locatie zeggen wij dat ook eerlijk en dat wordt gewaardeerd. Wij segmenteren de markt niet maar laten opdrachtgevers zelf kiezen bij welke locatie zij een prettig gevoel hebben en het idee hebben dat de locatie kan bijdragen aan het succes van het evenement.
 

Vraag 3:
Is er een trend/ontwikkeling te ontdekken in de vraag van opdrachtgevers als je kijkt naar het afgelopen jaar? Of is er bij jullie een ontwikkeling waarvan jullie zeggen, daar spelen wij vol op in?

De Arendshoeve, Jacob van Zijverden:
Er is duidelijk meer vraag naar extra bloemwerk, maar ook de sfeer van planten wordt steeds meer gewaardeerd.


Ahoy, Kees de Jong 
We zien steeds vaker dat evenementen die vergelijkbare doelgroepen bedienen, gelijktijdig naast elkaar in Ahoy worden georganiseerd. Denk aan een biker-event en een tattoo convention naast elkaar. Zodra onze new business managers dergelijke ‘mogelijke samenwerkingen’ constateren, gaan zij met de organisatoren in gesprek om ze met elkaar te koppelen. Daarnaast zien wij dat cost sharing een grote trend is. Zo zien wij straks in november/december dat techniek in onze Ahoy Arena wordt ingehangen waar meerdere concertorganisatoren gebruik van gaan maken. Dit bespaart aanzienlijk in de kosten en in op- en afbouwtijd. Daarin denken wij ook graag mee.


Stichting Cascade, Aafke van de Peppel – Vonk
De vraag naar zowel flexibiliteit als duidelijke  standaard pakketten is bij ons al langer van toepassing.  Daar spelen we al goed op in door beide te bieden.

Het afdingen op prijzen lijkt wel wat minder te worden. Budgetten lijken dus weer wat te groeien of men kiest ons al voor de toegankelijke tarieven.
Wij bieden al relatief lage prijzen. Mede daardoor komt men de 1e keer. Maar ze komen terug door de goede service. Je merkt dat er wel nieuwe aanvragen komen vanuit mond tot mond reclame en ook door goede reviews. Op de onafhankelijke reviewsite MeetingReview hebben zowel over 2014 als 2015 de publieksprijs gewonnen door de enthousiaste reacties van de huurders. Er wordt hier wat minder gekozen voor luxe. Vaker kiest men voor een goede basisinvulling van gemiddelde prijs.  Bij ons kan men beide kiezen, maar extra luxe bieden we vooral in maatwerk.  Bij ons lijkt het aantal aanvragen de laatste jaren weer te stijgen. De bezetting en omzet stijgt daarmee uiteraard ook.


Cinemec, Arjenne Osnabrugge
Een aantal jaar geleden was het maken van een PowerPoint voor sommige opdrachtgevers al een hele klus. Tegenwoordig draaien zij daar hun hand niet meer voor om en komen met presentaties en filmpjes in allerlei verschillende soorten en van de beste kwaliteit! In de bioscoopzalen waar normaal gesproken de prachtigste 3D films worden vertoond met Dolby Atmos of 3D geluid komen deze films en presentaties optimaal tot hun recht. Wij zorgen dat de techniek steeds up-to-date blijft en hebben een eigen technische dienst in huis die de opdrachtgevers zowel in het voortraject als op de dag zelf kan adviseren. 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.