Nieuwe verdienmodellen: 'Veel eventbedrijven zijn inwisselbaar'

19-11-2013 - EVENTBRANCHE MAGAZINE - In het vorige week verstuurde EventBranche Magazine een groot artikel over nieuwe verdienmodellen in de eventbranche. Aan het woord trendwatchers, als ook eventprofessionals die hun businessmodel aangepast hebben. Zij zijn er van overtuigd dat er veranderd moet worden. 'Veel bedrijven zijn nu nog inwisselbaar.'

Marcel Bullinga, futurist en trendwatcher van FutureCheck en @Trendrede. 'De oude businessmodellen in de eventbranche zijn gebaseerd op een eigen kantoor, een banklening, een businessplan en concurrentie. Wil je in de huidige tijd succesvol zijn, dan ben je beter af met een flexplek, crowdfunding, een open start en samenwerking. Veel bedrijven in de eventbranche zijn inwisselbaar. Ze zijn ontstaan in een tijd van economische overdaad. Toen was het niet erg dat je wellicht hetzelfde deed als je buurman. Maar in de huidige tijd is het wel belangrijk om je te onderscheiden. Bedrijven die nu min of meer op een dood spoor zitten, zou ik willen adviseren om zichzelf de vraag te stellen: 'als ik nu mijn bedrijf verlaat en ik begin opnieuw, wat zou ik dan fundamenteel anders doen?' Denk na over je rol in de keten.'

'Focus je niet op je concurrentie, maar kijk met wie je kunt samenwerken. Laat het idee los dat je hulpbronnen dient te bezitten. Bekijk de mogelijkheden van ruilen en delen. Kun je een abonnement nemen op je grondstoffen, je kapitaal en medewerkers? Kun je upgraden, bijvoorbeeld van uitvoering naar advies? De kernvraag is: "Als ik failiet ga en opnieuw begin, wat doe ik dan volstrekt niet meer? Als ik studenten mijn bedrijf opnieuw laat uitvinden, welke trends zouden zij dan combineren, zoals 100% transparant - de Customer Company - Ruilen & Delen?'

>> Het volledige artikel lezen? Word abonnee van EventBranche Magazine.

>> Terug naar het dossier Nieuwe Verdienmodellen

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners