Nieuwe verdienmodellen: 'Toegevoegde waarde niet in goederen, maar in mensen'

19-11-2013 - EVENTBRANCHE MAGAZINE - In het vorige week verstuurde EventBranche Magazine een groot artikel over nieuwe verdienmodellen in de eventbranche. 'De toegankelijkheid van HD-apparatuur is gemeengoed geworden, nu iedereen in zijn binnenzak een smartphone heeft met full HD-camera. Een reden om ons anders te positioneren.'

Veel nieuwe verdienmodellen ontstaan ook simpelweg door het aanboren van nieuwe markten. Daar zijn in de eventbranche honderden voorbeelden van te vinden. Hulskamp bijvoorbeeld, aanbieder van AV-apparatuur, biedt tegenwoordig ook webcasting, het live uitzenden via het internet, aan. 'Dat deden we al veel langer, maar voorheen huurden we deze dienst in, tegenwoordig verzorgen we zelf webcasting. Full service wel te verstaan: we verzorgen niet alleen de techniek, maar ook de content', vertelt Jack Davids van Hulskamp. 'Ons productaanbod van audio- en video-apparatuur hebben we verder verbreed met de verhuur van lichtapparatuur. Daarnaast hebben we geinvesteerd in slimme apparatuur, waardoor we het met minder personeel kunnen.'

De digitalisering van de samenleving heeft voor een technisch bedrijf als Hulskamp de nodige gevolgen. 'Tien jaar geleden positioneerden we ons als specialist in HD-apparatuur. We waren het enige AV-bedrijf in Nederland dat dergelijke apparatuur kon aanbieden, maar dat is inmiddels veranderd. De toegankelijkheid van HD-apparatuur is gemeengoed geworden, nu iedereen in zijn binnenzak een smartphone heeft met full HD-camera. Daarnaast zijn er bedrijven opgestaan die voor de business-to-business markt voor zeer concurrerende prijzen de modernste AV-apparatuur aanbieden voor huur, lease of koop. Daarom positioneren we ons tegenwoordig anders. We zoeken onze toegevoegde waarde niet meer in goederen, maar in mensen. We zetten in op hospitality. We opereren niet meer met buitendienstmedewerkers, maar met professionals, zeg maar de mannen in de zwarte hesjes. We willen het verschil maken door een goede service. Daarvoor hebben we intern een programma opgesteld, waarin we medewerkers stimuleren opdrachtgevers klantgericht te benaderen in hun communicatie. We betrekken hen bij allerlei informatie, en we halen hen uit hun comfortzone, om hen te stimuleren mee te denken.'

>> Het volledige artikel leest u in het EventBranche Magazine

>> Terug naar het dossier Nieuwe Verdienmodellen

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners