Nieuwe+verdienmodellen%3A+%27Stop+met+de+opdrachtgever+centraal+zetten%21%27
Nieuws

Nieuwe verdienmodellen: 'Stop met de opdrachtgever centraal zetten!'

EVENTBRANCHE MAGAZINE - In het vorige week verstuurde EventBranche Magazine een groot artikel over nieuwe verdienmodellen in de eventbranche. 'Stel niet de opdrachtgever centraal, maar neem de bezoeker van het event als uitgangspunt. En outsourcen is geen oplossing.'

Aan het woord trendwatcher Fons Maenhoudt, die de eventbranche van buitenaf beschouwt: 'De eventbranche maakt een ontwikkeling door die verschillende andere branches al een jaar of vijftien geleden hebben doorgemaakt. De branches waar men toen begon personeel te outsourcen of te offsourcen, komen daar nu van terug en gaan weer resourcen. Outsourcen is geen oplossing: het verandert de mentaliteit of denkwijze van een bedrijf niet. Bij een volgende crisis kunnen deze bureaus niet meer krimpen en worden ze opgeslokt, waarschijnlijk door een van hun toeleveranciers, die met een slim format wel is blijven groeien.'

'De Nederlandse economie zit in een crisis, omdat men de maakindustrie verwaarloost en zich te veel focust op de creatieve industrie als motor van de economie. In andere landen heeft men die fout ook gemaakt, maar is men tijdig op zijn schreden terug gekomen. Kijk maar naar Duitsland. Berlijn is al 15 jaar de meest creatieve stad van Duitsland, maar het is ook de stad met de grootste werkloosheid (vooral onder de kunstenaars), die met miljardensteun van de staat overeind gehouden dient te worden. Toch gaat het Duitsland economisch voor de wind, omdat de maakindustrie daar goed is vertegenwoordigd. In Nederland gelooft men nog steeds in the rise of the creative class. De Nederlandse eventindustrie beschouwt in deze tijd concepting als kerncompetentie en leent productiepersoneel per project in. Maar outsourcen is een lapmiddel, het verandert alleen tijdelijk iets. Het is een signaal dat de productieketen is versleten. Het is een teken dat men het probleem herkent, maar niet erkent, laat staan dat men een oplossing zoekt. Het is geen vernieuwing. De oud-medewerkers doen in veel gevallen hetzelfde als vroeger, alleen voor een lager tarief en minder werkuren. Natuurlijk roepen al die ZZP'ers dat ze het leuk vinden om vrij te kunnen werken, maar als je er neutraal naar kijkt is het pure uitbuiting. Dergelijke ZZP'ers zijn ook geen echte ondernemers. Het is in feite verborgen werkloosheid. En er verandert nauwelijks iets. Het bureau bespaart alleen maar. Dat is alles. Ze blijven aan het eind van de keten zitten. In andere sectoren kun je zien wat dat uiteindelijk oplevert: kaalslag.'

Wat moet de event industrie dan wel doen?
Fons Maenhoudt: 'De eventbranche in Nederland kampt een beetje met hetzelfde probleem als de horeca. Het schort nog steeds aan waarden als service, kwaliteit en klantvriendelijkheid. Het gaat in de horeca en de eventbranche kennelijk nog niet slecht genoeg, want deze sectoren zijn nog steeds arrogant. Het beste is niet meer te focussen op de trends uit Engeland en Amerika, want daar komt de vernieuwing allang niet meer vandaan. Als men op het gebied van service en gastvrijheid wil leren, hoeft men maar naar België te kijken: daar krijgen 'gewone' bezoekers van events de service die in Nederland is voorbehouden aan VIP's. Ik heb het al eens eerder gemeld: stel niet de opdrachtgever centraal, maar neem de bezoeker van het event als uitgangspunt. Stel kwaliteit boven kwantiteit en ga van groot naar klein. Bedrijven die vanuit hun oude businessmodel willen doorstarten doen er verstandig aan de kennis zoveel mogelijk in huis te houden. Of ze kunnen het businessmodel volledig omgooien en een prijsvechter worden. Dat kan natuurlijk alleen met kant-en-klare concepten. Dan is het juist weer slim om de productie zoveel mogelijk in eigen huis te houden.'

>> Het volledige artikel leest u in het EventBranche Magazine

>> Terug naar het dossier Nieuwe Verdienmodellen

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.