Nieuwe verdienmodellen: 'Kosten omzet delen en nieuwe markten aanboren'

19-11-2013 - EVENTBRANCHE MAGAZINE - In het vorige week verstuurde EventBranche Magazine een groot artikel over nieuwe verdienmodellen in de eventbranche. 'Het verdienmodel van traditionele bureaus verandert naar zuiver factureren op basis van gewerkte uren of voor het concept. We gaan kosten en omzet delen en zoeken naar nieuwe omzet.'

Allemaal goed en wel, maar hoe kunnen bedrijven zich handhaven, die uit economische noodzaak (lees: omdat de omzetten dramatisch zijn teruggelopen in de afgelopen jaren) personeel hebben afgevloeid? Die min of meer zijn overvallen door de economische crisis, en die nu merken dat hun oude businessmodel niet meer werkt? Leon Kruitwagen, directeur van het Freelancers Event Professionals: 'Voor gekrompen bureaus is het een goede zaak een stevig netwerk van freelancers, een soort tweede schil om zich heen te hebben. Om de identiteit van het bureau te waarborgen, is het belangrijk veel energie te steken in deze losse medewerkers, onder meer door hen te betrekken bij creatieve en denkprocessen binnen het bedrijf.'

Kruitwagen vervolgt: 'Ik verwacht dat het verdienmodel van traditionele bureaus verandert naar zuiver factureren op basis van gewerkte uren of voor het concept. En niet meer op basis van commissies, opslagen en kick backs. Freelance leveranciers laten toeleveranciers bijna altijd rechtstreeks factureren naar de opdrachtgever. Daarmee omzeilen ze ook de omzetgarantie, die sommige opdrachtgevers vragen aan bureaus. Daarmee lopen ze ook minder risico, mocht een project om welke reden dan ook niet doorgaan. Daarnaast zie je veel co-creatie, met name in risicodragende projecten. Voorts is de trend van 'samenwerking' inmiddels goed geland in de eventbranche. Steeds meer partijen verdienen samen het geld of besparen op de kosten door investeringen te delen. Dat zie je bijvoorbeeld weerspiegeld in de beurs Event: waar tien jaar geleden bedrijven zich nog individueel presenteerden, gebeurt dat nu bijna altijd collectief. Spelers uit de eventbranche delen steeds vaker hun doelgroepen met elkaar. Een andere ontwikkeling is dat veel spelers hun omzet ook buiten de eventbranche halen. Cateraars leven allang niet meer van partycatering alleen, maar ook van bedrijfscatering, (pop-up)restaurants, vestiging in locaties, enzovoort. Datzelfde geldt natuurlijk voor AV-bedrijven, decorateurs en hospitality bedrijven.'

>> Het volledige artikel leest u in het EventBranche Magazine

>> Terug naar het dossier Nieuwe Verdienmodellen

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners