Nieuwe verdienmodellen: 'De voormalig eventmanager als spil'

19-11-2013 - EVENTBRANCHE MAGAZINE - In het vorige week verstuurde EventBranche Magazine een groot artikel over nieuwe verdienmodellen in de eventbranche. Goede verdienmodellen ontstaan meestal niet vanuit noodzaak (economische druk), maar vanuit visie. 'Voormalige concurrenten zijn onze klanten.'

Goede verdienmodellen ontstaan meestal niet vanuit noodzaak (economische druk), maar vanuit visie. Zo heeft LiveHouse vanuit een marktontwikkeling de afgelopen jaren twee nieuwe BV's opgericht: LiveLAB (een technisch/creatieve AV-producent, die content en creativiteit verenigt met technische hoogstandjes) en LiveOnlineEvents (een bedrijf dat de impact van events vergroot via gebruik van social media en webtools).

'Deze twee BV's werken zelfstandig, dus bijvoorbeeld ook voor andere eventbureaus', vertelt Ad de Haan van LiveLAB. 'Waar we ons 'vroeger' op eindgebruikers richtten, richten deze twee BV's zich op paraplu organisaties, die onze eindgebruikers kunnen bedienen. Voormalige 'concurrenten' kunnen dus klanten van LiveLAB en Live Online Events zijn. Uiteraard kan dat alleen doordat we intern LiveHouse strikt scheiden van LiveLAB en LiveOnlineEvents.'

Nicoline van Straten van The Live House vult aan: 'Tegenwoordig zie je een palet van allerlei soorten samenwerkingsverbanden. Het gedrag van opdrachtgevers is veranderd: ze zijn over het algemeen minder trouw, grilliger en reageren meer ad hoc. Daarbij kiezen ze bewust hun toeleveranciers. Dat vergt van bureaus een heldere propositie, met kernwaarden en bewezen specialisme. Ik vind dat een goede ontwikkeling: de generalist is uit, de specialist is in, de nichemarkt is in. Het is het absoluut zaak voor bureaus om hun eigen signatuur te behouden en om de creativiteit en originaliteit in huis te houden. Bureaus die ook nog conceptontwikkelaars inhuren, hebben geen toegevoegde waarde en zijn verworden tot aannemers. Die eigen signatuur is het goud van onze bedrijven. Zo zetten wij met LiveHouse al jaren in op interne communicatietrajecten en verandermanagement. En LiveLAB haalt haar opdrachten deels uit de eventbranche en deels uit de podiumvormgeving van artiestenconcerten. Een eigen signatuur behouden is beter dan ten koste van alles proberen omzet te genereren door opdrachten aan te nemen die niet bij je passen.'

Ex-eventmanager als spil
Nicoline van Straten: 'Daarnaast zie je dat ook opdrachtgevers de afgelopen jaren hun eventmanagers hebben geoutsourced. Deze ex-eventmanagers zijn toegetreden tot de grote poel van freelancers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijfsleven zelfstandig events gaat organiseren, met hun ex-eventmanager als spil en daaromheen specialistische freelancers. Daar spelen wij op in met LiveLAB en LiveOnlineEvents. Overigens zie je alle tussenvormen van ondernemen en aannemen ontstaan. Bij veel bureaus en cateraars zijn veel mensen van de payroll verdwenen, maar vaak werkt een aantal van hen op contractbasis of op projectbasis toch weer voor hen. Juridisch is de samenwerking dan anders geregeld, maar de kwaliteit of samenwerking is eigenlijk bijna hetzelfde.'

>> Het volledige artikel leest u in het EventBranche Magazine

>> Terug naar het dossier Nieuwe Verdienmodellen

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners