Nieuwe verdienmodellen: 'Accountability en digitalisering zijn de nieuwe basis'

19-11-2013 - EVENTBRANCHE MAGAZINE - In het vorige week verstuurde EventBranche Magazine een groot artikel over nieuwe verdienmodellen in de eventbranche. 'Middelenvrij. De vraag achter de vraag van opdrachtgevers helder krijgen vanuit een marketing/communicatie achtergrond. Met als specialisatie live communicatie.'

Accountability en de digitalisering zijn de twee grootste oorzaken van de nieuwe businessmodellen, is de overtuiging van Bart Smulders van MOVE. Vijf jaar geleden, nog vlak voordat de economische crisis toesloeg, veranderde hij de propositie van zijn bedrijf. 'We hadden al een breed verdienmodel: naast eventmarketing stoelt MOVE op fieldmarketing, merkactivatie en artiesten. In 2008 besloten we te werken aan een nieuwe propositie. We wilden niet meer een eventmarketingbureau zijn, maar wilden – min of meer middelenvrij – de vraag achter de vraag van opdrachtgevers helder krijgen vanuit een marketing/communicatie achtergrond, waarbij onze specialisatie live communicatie is, omdat we geloven dat de ontmoeting het sterkste communicatiemiddel is.'

3 stappen
Dat betekende onder meer ander personeel. 'Onze seniors komen van reclamebureaus en actiemarketingbureaus.' Het leidde ertoe dat het bureau hoger instapt bij opdrachtgevers. 'We zitten niet alleen aan tafel bij eventmanagers, maar ook bij de marketingafdeling. In feite hebben we drie stappen gezet. Eerst zijn we veranderd van event producent naar specialist in live communicatie. Vervolgens trok ik marketeer/strateeg Victor Neyndorf aan als partner. Daardoor zitten we inmiddels vaak aan tafel met strategie of directie. We denken strategisch vanuit het merk en kunnen dat vertalen naar live communicatie, zoals events, promoties, acties, enzovoort. Een derde stap vloeit voort uit onze fieldmarketing tak. Die stap is accountability. We bedenken concepten, die resultaten opleveren. We helpen onze opdrachtgevers te vertellen welke concrete resultaten ze van ons verwachten.'

'Accountability en Return Of Investment zijn in de eventbranche nog 'enge' woorden, die velen liever niet horen, maar er is geen weg terug. Opdrachtgevers zijn uiteindelijk benieuwd naar de vraag hoe het gedrag van hun klanten verandert na een live communicatie campagne of project. Onze klanten mogen ons afrekenen op de resultaten van onze concepten.'

>> Terug naar het dossier Nieuwe Verdienmodellen

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners