NIDAP publiceert Bedrijfsevenementen onderzoek 2007

21-06-2007 - NIDAP onderzoekt ieder jaar de Nederlandse markt voor professionele zakelijke evenementen, die vooral gericht zijn op klanten en relaties, en personeelsevenementen. Er worden ruim 400 interviews afgenomen met opdrachtgevers voor deze evenementen.

Afvlakking
Voor tien van de elf typen onderzochte personeelsevenementen wordt een positieve trend verwacht. In de markt voor personeelsevenementen ging in 2006 circa 250 miljoen euro om en aan de organisatie van zakelijke evenementen werd ongeveer 570 miljoen euro uitgegeven. NIDAP ziet dat de groei van de totale markt in 2007 mogelijk wat afvlakt vergeleken met de afgelopen jaren, maar de verwachting is dat in 2007 de markt toch nog zal groeien met 5 tot 10%.
 
Toeleveranciers
NIDAP verwacht dat er nog ruimte is voor verdere groei voor de toeleveranciers op deze markt: 43% van de onderzochte bedrijven besteedt een deel van het evenementenbudget intern.
 
Vaker en groter
De bedrijfsevenementenmarkt ontwikkelt zich gunstig. De zakelijke evenementenmarkt is tussen 2004 en 2007 met 15% gegroeid. Dat is een relatief kleine groei vergeleken met de bestedingen aan personeelsevenementen die in dezelfde periode met maar liefst 48% toenamen. Deze sector noteerde overigens ook de grootste teruggang in de voorgaande jaren. Nagenoeg alle onderzochte soorten personeelsevenementen zullen in 2007 vaker of in grotere omvang georganiseerd worden.
 
Organisatiebureaus
De rol van organisatiebureaus is in 2006 en 2007 weer groter geworden bij zakelijke evenementen, maar bij de personeelsevenementen zien de onderzoekers juist een daling van de inschakeling van dit type toeleverancier. Bij personeelsevenementen nemen de partycateraar en de locatie elk ongeveer een derde van het budget in beslag. De entertainmentbureaus en communicatiebureaus maken een steeds kleiner deel uit van het totale budget.
 
Locaties
In het keuzeproces voor een passende locatie lijkt het er momenteel op dat bereikbaarheid en parkeerfaciliteiten het winnen van sfeer en ambiance. Dit speelt vooral bij de grotere evenementen [500 of meer bezoekers]. Bij personeelsevenementen staat de prijs van de locatie meer centraal dan bij zakelijke evenementen.
 
Variatie
Bij personeelsevenementen wordt meer waarde gehecht aan meer variatie en afwisseling en worden evenementen ook sportiever en actiever. In eenderde van de gevallen wordt er rekening gehouden met partner en gezin.
Bij zakelijke evenementen gaat het ten opzichte van twee jaar geleden minder om het bereiken van een kortstondig communicatie-effect en meer om het informeren over een specifieke dienst of product. De grotere opdrachtgevers [500+] willen hun evenementen zakelijker en professioneler maken; de kleinere bedrijven [100-199] willen juist evenementen organiseren met meer variatie en afwisseling.
 
Het rapport
Het onderzoeksrapport is interessant voor de grotere evenementenlocaties, landelijk opererende partycateraars en professionele organisatiebureaus.  NIDAP levert op maat marketing en onderzoeksinformatie over de positie, naamsbekendheid en imago van de belangrijkste spelers op de markt.
 

Bron: FZ.nl

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners