%27Mysteryland%2C+Defqon+en+Lowlands+lichtjaren+voor+op+de+zakelijke+eventbranche%27
Nieuws

'Mysteryland, Defqon en Lowlands lichtjaren voor op de zakelijke eventbranche'

INDUSTRIELE EVENEMENTENLOCATIE - DeFabrique behoort tot de selecte groep evenementenlocaties die koersbepalend is in de Nederlandse eventmarkt. Zo liep zij in Utrecht jaren geleden voorop op het gebied van duurzaamheid en later ook met de implementatie van beacons. Nu vult de locatie de roep om rust en offline gaan met een fysieke 'Ruimte voor Ruimte', waar bezoekers zich even kunnen terugtrekken. Op deze plek deelde Xander Kranenburg zijn ervaring met 'offline gaan'.

Het is één van de trends in de trend top 10 in het komende EventBranche Magazine, 'Events de nieuwe stiltecoupé', waar de zoektocht naar rust, offline, 'ruimte', mindfulness, etc echt invloed heeft op de inrichting van evenementen. De speciale ruimte in DeFabrique, Ruimte voor Ruimte, heeft geen bereik en is daarmee een prachtige plek om in een interview de diepte in te gaan. Dat deed het team van de industriele evenementenlocatie met één van de meest creatieve en awardwinnende producenten in de eventbranche: Xander Kranenburg. Kranenburg won vorig jaar als producent voor Accenture een Gouden Giraffe Event Award voor het beste relatie event. Tijdens de European Best Event Awards won hij met The Next Web goud. Kortom, een interessante branchegenoot, die ook nog eens een niet alledaagse carriere erop na houdt én zijn mening durft te delen:

4 uur na geboorte op locatie
'Om half één ‘s middags werd mijn dochter Elyse geboren. Vier uur later reed ik nog even naar de Huis ter Duin om de laatste dingen voor een Awardshow voor te bereiden. Hoe ver kan je het laten komen?!' dacht hij een half jaar later en hij besloot zichzelf en zijn familie een groot cadeau te geven: tijd. Ik besefte me dat je een keuze hebt. Iedereen heeft dezelfde hoeveelheid tijd, maar iedereen geeft er op een andere manier invulling aan. De vraag is dus: waar besteed jij je kostbare tijd aan?', opent Kranenburg om vervolgens in het volledige interview op DeFabrique.nl in te gaan op zijn sabbatical en daar waar hij zijn inspiratie en essentie vindt.

Nieuwsgierigheid is ultieme drijfveer
Maar Kranenburg neemt de lezer ook mee in zijn visie als eventprofessional: 'Nieuwsgierigheid is de ultieme drijfveer. Het zorgt ervoor dat je altijd wilt blijven leren, net zoals bijvoorbeeld de beste sushimaker ter wereld in de documentaire Jiro Dreams of Sushi. Toen ik vijftien jaar geleden begon in deze branche wist ik niks. Ik had psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Leiden, dus nul verstand van evenementen. Productie, audiovisuele techniek, decor en design waren allemaal abracadabra voor me, maar ik stelde vragen en leerde zo stap voor stap hoe alles werkt. Inmiddels ben ik nog steeds geen lichtexpert, maar spreek ik wel de taal. Daardoor kan ik makkelijker communiceren met de mensen die er echt verstand van hebben. 
Die methodiek komt terug in de bestseller The 4-hour Chef van Timothy Ferris. Hij stelt dat je makkelijk in de top 10 van een beroepsgroep kunt komen, zolang je je maar afvraagt wát je wilt leren en wie de beste leraar is. En ben je niet zo goed als dat je hoopte, dan heb je hopelijk nog een tweede skill en dat is doorzettingsvermogen.'

Facebook, Twitter, LinkedIn, ik heb zelfs geen TV meer. Mijn informatie en ontspanning zoek ik gericht op. Met YouTube, Podcasts en Netflix kom je aardig ver.

'In essentie ligt inspiratie overal voor het oprapen. Een wandeling door een stad die je niet kent, een geanimeerd gesprek of de serie Twin Peaks van David Lynch waar je al 25 jaar naar uitkijkt. Ik kijk vooral niet naar andere B2B evenementen, maar bijvoorbeeld wel naar culturele events. De producties van het Nationale Ballet zijn echt van uitmuntende kwaliteit. Theatergezelschap Vis à Vis weet altijd weer te verrassen met het meest bizarre kunst- en vliegwerk en festivals als Mysteryland, Defqon en Lowlands lopen lichtjaren vooruit op de zakelijke evenementenbranche.'

'Ik krijg vaak de vraag om iets vernieuwends te bedenken, maar als ik dan een concept neerleg dat de randjes opzoekt, dan wordt er toch vaak water bij de wijn gedaan omdat een commissie, stuurgroep of projectteam het risico niet durft te nemen.'

>> Lees het complete interview op de site van DeFabrique

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.