Congressen+en+meetingtrends%3A+meer+content%2C+minder+concentratie
Nieuws

Congressen en meetingtrends: meer content, minder concentratie

CONGRESSEN EN MEETING TRENDS - Als er ergens duidelijke verschuivingen en trends zichtbaar zijn, dan zijn het wel de congressen en meetings. Logisch want zij zijn lange tijd op het vertrouwde/oude principe blijven varen, maar ook daar veranderen de tijden:

Concentratieboog wordt korter
Terwijl de inhoud, de content, inmiddels de leiding heeft genomen in het organisatieproces: de content bepaald het type evenement, de invulling, het concept en de locatie, gaat uw gast compleet anders met content om dan een paar jaar geleden. Doordat onze wereld zich veel meer online is gaan afspelen, vinden we tegenwoordig een paar minuten aandacht voor 1 ‘boodschap’ al heel erg lang. Dat gegeven zal ook zijn invloed krijgen op meetings en congressen. Volgens een onderzoek van vakbeurs IMEX zal daarom de content op live meetings en congressen nog veel meer op een entertainende manier worden overgebracht, in diverse en hapklare brokken. Het trendrapport van IMEX voorspelt zelfs dat hybride evenementen uit de trendlijsten gaan vallen, simpelweg omdat iedere meeting of congres hybride zal zijn met een palet aan facetten en dimensies voor zowel on- als offline bezoekers.

Social Media krijgen een aparte plek
Met een paar geslaagde social media integraties en een nog veel groter aantal mislukte combinaties tussen social media en congressen, was 2014 het jaar van de social media congresbezoeker. Nu de social media een onderdeel zijn geworden van ons dagelijks leven, wordt dat het ook op congressen. Aparte budgetten voor de inzet van social media, waarbij het woord niet langer integratie is, maar meerwaarde. Uit het oerwoud van congresapps en –tools zullen hele sterke oplossingen komen om met social media tools nog veel meer uit uw event te halen.

Duurzaamheid gaat lokaal
Veel congressen hebben in de loop der tijd ook hun bijdrage geleverd aan goede doelen. Die vorm van duurzaamheid verlegt zich nu richting de lokale doelen. In de directe omgeving van het congrescentrum of van het organiserende bedrijven worden doelen of stichtingen gesteund.

Het eventcongres
Beleving. Het afgelopen jaar is gebleken dat congressen nog meer de kant van evenementen opschuiven. Nog veel te vaak was de beleving, het netwerken en de manier van presenteren in 2013 en daarvoor te ‘grijs’ op congressen. Congressen zullen daarom meer en meer op inhoudelijke evenementen gaan lijken. Met alle daar bijhorende toeleveranciers en onderdelen. Fotomarketing, partycatering, entertainment, maar zeker ook de manier van presenteren en interactie we zullen het sterke mate terug gaan zien in congressen.

Brainfood
Meer nog dan bij evenementen komen congressen in het teken te staan van brainfood: eten en drinken dat op de juiste momenten de hersenen stimuleert of de concentratie verhoogt. Naast cateraars zijn er ook voor opdrachtgevers online diverse tips te vinden over eten en drinken dat hoort bij bepaalde onderdelen van een congres. Hetzelfde geldt voor de fysieke gesteldheid: staand luisteren, afgewisseld met even op de grond liggen, zodra het effect uitgelegd kan worden mag het in 2014.

Crowdsourced sprekers
Daarmee wordt niet zo zeer gedoeld op sprekers die door de bezoekers samen betaald worden, maar meer op sprekers die door de gasten worden aangedragen. In 2014 zullen steeds vaker in het voortraject potentiele bezoekers gevraagd worden naar wie en wat zij willen horen op een congres. Daarbij lijkt het vooralsnog logisch dat organisator en opdrachtgever een voorselectie maken waaruit bezoekers kunnen kiezen. Hoe ver dit gaat? Er is inmiddels een app waarbij de gast ook bepaalt of een spreker nog extra spreektijd krijgt of eerder afgekapt wordt…(zie pagina 49).

Het einde van het papieren congresprogramma
Vele tientallen verschillende aanbieders van congresprogramma apps hebben hun app in de markt gezet. De acceptatie is niet over een nacht ijs gegaan, maar zal in 2014 er voor zorgen dat vrijwel alle programmaflyers en boekjes omgeturnd zijn in apps. Zeker ook omdat deze smartphone en/of tablet applicaties veel meer mogelijkheden bieden, zoals stemmen, interactie, persoonlijke agenda’s etc etc. Deze trend gaat zelfs zo ver dat tabletapp’s op congressen aangeboden worden met een tijdelijke tablet, die de bezoeker te leen krijgt tijdens het evenement. Ieder congres een app.

HeatmAPPs
Dit kon wel eens de hit worden in 2014: een app voor op de smartphone van een bezoeker met daarop een heatmap van de congreslocaties. Daarop kan de congresdeelnemer direct en live zien waar de meeste mensen zijn en welke spreker het best gewaardeerd wordt. Het maakt een congresbezoek nog boeiender.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.