MCI+verdubbelt+met+slim+concept+de+opbrengsten+van+Right+to+Play+Gala
Nieuws

MCI verdubbelt met slim concept de opbrengsten van Right to Play Gala

EVENEMENTENBUREAU EVENTMARKETING - Onlangs organiseerden Right To Play en sportkoepel NOC*NSF het Olympische gala om geld in te zamelen voor hun ultieme doel: door middel van sport en spel het vergroten van kansen van kinderen in derde wereldlanden. Evenementenbureau MCI was betrokken bij het event en geeft uitleg over de effectiviteit.

Evenementenbureau MCI geeft een mooi inkijkje in de wereld van effectieve evenementen. 'Uiteraard klopte het Olympische gala van het begin tot het einde en waren er veel bekende (Olympische) sporters en Nederlanders aanwezig. Voor een uitgebreide samenvatting hiervan verwijzen we je graag naar dit persbericht. Voor onze branche, en wellicht voor elk goed doel, is voornamelijk interessant hoe het Right To Play gala haar opbrengsten heeft verdubbeld en bekendheid heeft vergroot. En dat in deze nog steeds uitdagende tijd. De tips op een rijtje:

  • Zoek een volledige en toegewijde partner die strategisch kan meedenken; het begint bij het stellen van duidelijke doelen en een partner die uitspreekt deze doelen voor je te kunnen verwezenlijken. Het verlagen of het totaal aanbieden van de vergoeding is bijna een vanzelfsprekendheid, maar maakt je nog geen toegewijde strategische partner. En vooral het toegewijde deel van deze tip moet niet onderschat worden. Vaak maken subtiliteiten tijdens een benefiet gala het verschil. Je bent ook vast en zeker wel naar een gala geweest waar het bieden niet op gang kwam? Kleine moeite om als partner als eerste te bieden op een veiling item toch? Goed voorbeeld doet goed volgen, oftewel de rest volgt vanzelf. Maar er zijn meer voorbeelden!
     
  • Let op je inkoopkosten; de budgetten zijn laag maar de verwachtingen hoog. In geval van het Right To Play gala betroffen de inkoop kosten slechts 20% van de gebruikelijke kosten. En ja, dat lees je goed, slechts 20%. Wees kritisch in wat echt nodig is. Natuurlijk vraagt elke leverancier wat hij/zij er voor terug krijgt en dat is vaak lastig te definiëren bij een goed doel. Werk bijvoorbeeld samen met een organisatiebureau. Zij werken in vele gevallen al jaren samen met leveranciers die je nodig hebt voor het produceren van het gala. Het organisatiebureau kan mogelijk zeer goede prijsafspraken maken.
     
  • Denk conceptueel na over het gala. Uiteraard wordt er conceptueel nagedacht over de meeste benefiet gala’s, maar wordt het ook echt doorgevoerd tot in de laatste details? Staat het creëren van een emotie en beleving centraal? Alles draait bij benefiet gala’s namelijk om emotie en ‘het verhaal erachter‘. In geval van Right To Play is het concept ‘Going the Extra Mile’ in ieder detail doorgevoerd. In de uitnodiging, setting, opening show, speeches, veiling items, kortom in alles. Sterker nog, het is zelfs een belangrijk onderdeel van hun filosofie en werkethiek.
     
  • Social Media, do we need to say more? Makkelijker kan niet, maar vraag een social media specialist LIVE aandacht te schenken aan het gala. Voor Right To Play resulteerde de juiste aanpak die avond in een top 10 notering van trending topics op Twitter.
     
  • Kijk niet alleen strategisch naar je veiling items, maar ook naar de prijs van de items. Verschillende prijsklassen is belangrijk, dat weten we uiteraard wel. Waar we meestal mee worstelen zijn de ‘kleinere’ en ‘goedkopere’ veiling items, want niet iedereen is multi miljonair en uiteindelijk willen we dat ook de minder bedeelden doneren. Maak het echter niet te goedkoop! In geval van Right To Play is hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en is besloten bepaalde veiling items in prijs te verhogen. Niet alleen resulteerde dit in een hogere opbrengst, ook resulteerde dit in meer verkochte veiling items.
     
  • Leg de opzet en het verloop van het evenement onder een vergrootglas. Zoals eerder aangegeven, het valt en staat met subtiliteiten. Het format van een benefiet gala is een heel bekend en vastomlijnd format. Borrel, eten/drinken, veiling met veilingmeester en een afsluitend feestje. Doe eens gek en denk eens ‘out of the box’. In geval van Right To Play zijn er niet alleen conceptueel veranderingen aangebracht, maar ook aan het format. Zo heeft er een silent auction plaatsgevonden. Op elke tafel lagen twee tablets op tafel en konden de gasten via deze tablets bieden op diverse veiling items. Gedurende het gehele evenement. Zo zijn er niet alleen meer veiling items verkocht, maar hebben de veiling items ook meer opgebracht.

Het Right To Play gala heeft uiteindelijk een record bedrag van EUR 430.000,- opgehaald.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.