Locaties%3A+%27veel+voor+weinig%27+is+voorbij%2C+segmenteren+werkt%21
Nieuws

Locaties: 'veel voor weinig' is voorbij, segmenteren werkt!

MULTIFUNCTIONELE EVENEMENTENLOCATIE - De multifunctionele evenementenlocatie lijkt alles in zich te hebben om aan de huidige marktvraag te voldoen. Want als alle soorten events gehuisvest kunnen worden, dan zijn de locaties flexibel, kunnen ze in spelen op de marktvraag en kunnen ze inspelen op de ontwikkelingen. Toch?



In voorgaande artikelen ging het al over evenementenlocaties als leeg canvas en ontvluchten, healthy foods en het einde van de stoffige vergaderzaal. Dit keer vertellen multifunctionele evenementenlocaties Naarderbos, De Nieuwe Liefde en Holland Evenementen Groep over hun visie.

Multifunctionele locaties lijken perfect geschikt voor één van de belangrijkste vragen van opdrachtgevers: ze willen flexibiliteit. Maar in hoeverre is dat ook echt de vraag in de markt en hoe spelen jullie daar met jullie type locatie op in?

Esther Beute van evenementenlocatie Naarderbos herkend dit ook: ‘Opdrachtgevers verwachten niet alleen flexibiliteit in de ruimtes, maar ook in de opties die zij hebben en willen graag dat wij als locatie meedenken met de verschillende opties die er mogelijk zijn. Hierdoor is Naarderbos niet alleen een locatie, maar ook een organisatie. Wij denken vanaf het begin tot het eind mee met de opdrachtgevers, over zowel de Moods die kunnen worden ingezet, als de catering en  de decoratie. Wij faciliteren dus niet alleen de ruimtes, maar delen ook graag onze kennis en ervaringen met onze opdrachtgevers.’

Kirsten Duijn van De Nieuwe Liefde:
‘Natuurlijk willen opdrachtgevers flexibiliteit, net zoals jij en ik dat ook willen. Aan de andere kant is te veel flexibiliteit ook niet fijn, uiteindelijk willen opdrachtgevers vooral dat de locatie past bij het evenement en een goede samenwerking. Wanneer ik het heb over onze locaties; De Nieuwe Liefde en Felix Meritis en het Compagnietheater, hier kan ook niet ALLES. Mijn collega’s en ik zijn de expert van de locatie, wij weten precies wat er wel en niet mogelijk is. Hierover zijn wij eerlijk en duidelijk naar de opdrachtgever. Natuurlijk willen wij het liefste iedere opdrachtgever ontvangen, maar soms past een evenement bijvoorbeeld logistiek niet in de locatie. Ook dan proberen we zoveel mogelijk met de opdrachtgever mee te denken en advies te geven bij welke locatie zij hiervoor terecht wel kunnen.’

Patrick Janssen van Holland Evenementen Groep realiseert zich dat opdrachtgevers steeds meer lijken te beseffen wat hun gasten willen: 'Met name in bedrijfsuitjes/personeelsfeestjes wordt er tegenwoordig echt geluisterd en gematcht met de wensen van de groep. Dit betekent in de praktijk dat ze inderdaad van de locatie verwachten dat alles mogelijk is om de gasten het naar de zin te maken en er vooral van alles te doen is. Beter gezegd; alles moet mogelijk zijn. Gelukkig gaat dit de laatste tijd ook weer met een passend budget. De tijd van ‘veel voor weinig’ is gelukkig voorbij. Op onze locatie gaan wij hier graag in mee en dat doen we in allereerste instantie middels onze medewerkers. Daar begint de flexibiliteit namelijk. Als je je team niet mee hebt om flexibel te denken én handelen, dan houdt het al gelijk op. Dit lijkt eenvoudig, maar is een grotere uitdaging dan de meeste denken. De inrichting van het project is daarna een eenvoudige aanpassing. Gewoon zorgen dat er diversiteit is en je alles in huis hebt om heel makkelijk te switchen van bijvoorbeeld strand naar indoor, van sport naar spel, van educatief naar vermaak, etc. Hiermee kan je snel schakelen in elke situatie.’

Je ziet ook een stroming van duidelijke segmentatie. Locaties die zich meer en meer richten op één of hooguit een paar ‘soorten’ evenementen. Een multifunctionele locatie suggereert alles aan te kunnen. Is dat in de huidige markt een pre of willen opdrachtgevers juist graag een segmentatie/label? En hoe anticiperen jullie daarop?

Esther Beute van Naarderbos:
‘Wij passen juist met onze evenementenlocatie in verschillende segmenten. Zo zijn wij de afgelopen maanden druk bezig geweest met bruiloften, welke een hele andere doelgroep is dan de zakelijke markt. Ook op de zakelijke markt zien wij vele verschillende segmenten langskomen. Het ene bedrijf wil juist meer met de funfactor spelen en de week daarop organiseren wij weer een groot zakelijk evenement voor de launch van een flight tussen Mexico en Amsterdam. Dat is ook wel de kracht van Naarderbos, de verschillende aspecten die wij te bieden hebben als bedrijf.’ 

Kirsten Duijn van De Nieuwe Liefde:
‘Meer en meer locaties richten zich inderdaad op een of enkele ‘soorten’ evenementen, dit is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van het soort locatie. De Nieuwe Liefde is gespecialiseerd in congressen met break outs, dat is waar we ons vooral op richten.’

Patrick Janssen van Holland Evenementen Groep:
‘Wij hebben net 6 labels gesegmenteerd, dus ons antwoord is heel duidelijk JA, DAT WILLEN ZE! Wij merkten steeds meer dat men al in de oriëntatiefase heel gericht zoekt en daarbij niet te veel afleiding wenst. Is die afleiding er wel, dan blijft de conversie uit. Op het moment dat je heel gericht en gesegmenteerd op doelgroep aanbied, dan verdubbel je de slagingskans om de opdracht te krijgen. Dus met Holland Evenementen Groep als moederbedrijf en  aanbieder van een multifunctionele locatie, hebben wij de volgende zelfstandige labels (Bedrijfsonderdelen met eigen communicatie, website, telefoonnummers, mailadressen, etc.) om de bijbehorende doelgroep heel direct datgene aan te beiden wat ze zoeken (en vaak dus ook gelijk boeken!): WipeOut (vrijgezellen mannen), Beldert Beach & WipeOut Kids (dagrecreanten), TukTuk.nl (personeelsuitjes/teamuitjes), Women Events (vriendinnenuitjes), Escape Room XL (escaperoom markt) en natuurlijk Holland Evenementen Groep zelf (bedrijfsevenementen/teambuildings).'

Is er een trend/ontwikkeling te ontdekken in de vraag van opdrachtgevers als je kijkt naar het afgelopen jaar? Of is er bij jullie een ontwikkeling waarvan jullie zeggen, daar spelen wij vol op in?

Kirsten Duijn van De Nieuwe Liefde:
‘Wat we merken bij de opdrachtgevers is dat zij het erg op prijs stellen dat de locatie niet puur commercieel is. Dat we met de opbrengsten van de commerciële verhuur onze programma’s maken vinden veel (vooral de grotere merken) een pluspunt zodat zij werken aan hun MVO. Dit bewustzijn lijkt ieder jaar ietsje te groeien. Daarnaast is ten opzichte van vorig jaar vooral een verandering te merken in dat kwaliteit weer belangrijker wordt. Er is weer meer budget en evenementen worden weer grootser aangepakt. Heel gaaf natuurlijk! Onze producers hebben veel meer speling met het aankleden van evenementen en het pand ziet er iedere keer weer totaal anders uit.’

Esther Beute van Naarderbos merkt dat de festivaltrends zich doorzet: ‘Bedrijven willen steeds meer evenementen organiseren in de sfeer van een festival, deze vraag is nu al meerdere malen bij ons binnengekomen. Doordat wij meerdere ruimtes hebben en daarnaast in het bezit zijn van een groot buitengebied, kunnen wij hier mooi op inspelen. Dit doen we door het inzetten van verschillende foodtrucks voor de lunch of het diner. Deze foodtrucks kunnen zowel buiten als binnen bij ons. Daarnaast kunnen wij de festivalsfeer creëren door middel van de tenten van Tentworkx.’

‘Doordat onze locatie multifunctioneel kan worden ingezet, kan zowel het plenaire gedeelte als het festivalgedeelte bij ons op één locatie plaatsvinden.  Ook met onze Moods spelen wij hierop in. Wij proberen elke 6 maanden weer andere Moods, om zo de gasten te blijven triggeren, zo hebben wij nu ook Moods voor bruiloften, maar ook bijvoorbeeld de Mood met wensballonnen, om zo de perfecte festivalsfeer te creëren.’

Patrick Janssen van Holland Evenementen Groep:
‘Convenience, vertrouwen en compleetheid. Misschien verder niet zo zeer een specifieke vraag van WAT gaan we boeken, maar wel een hele duidelijke ontwikkeling op HOE gaan we boeken! Zo zien wij steeds meer het gebruik en het gemak van online boeken ontwikkelen. Wij waren hier al 3 jaar geleden klaar voor, maar het heeft dit jaar echt een vlucht genomen. De ontwikkelingen op dit vlak liggen bij ons zo hoog, dat we eigenlijk al kunnen spreken dat wij een e-business bedrijf aan het worden zijn. Een groot percentage van onze omzet komt gewoon binnen via de webshop! Hier spelen we uiteraard vol op in, want dat maakt het mogelijk om grootschalig opdrachten te verwerken en aantallen te creëren. Massa klinkt oneerbiedig, maar daar gaat het natuurlijk wel om als je een locatie van 28 hectare runt en rendabel wilt maken. Door onze jarenlange inzet en aandacht op dit vlak zijn we vergevorderd en hebben we dit jaar zelfs het TripAdvisor Certificaat van Uitmuntendheid ontvangen. Dit is de hoogste onderscheiding die je kan krijgen voor uitmuntende bezoekersreviews. Hier wordt door de online users vreselijk goed naar gekeken (wat vinden anderen van deze locatie) en op basis van die beoordeling (en dus niet wat je zelf over je locatie verteld) wordt er geboekt!’

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.