Locaties%3A+%27catering%2C+aankleding+en+techniek+krijgen+weer+meer+aandacht%27
Nieuws

Locaties: 'catering, aankleding en techniek krijgen weer meer aandacht'

MULTIFUNCTIONELE EVENEMENTENLOCATIE - De multifunctionele evenementenlocatie lijkt alles in zich te hebben om aan de huidige marktvraag te voldoen. Want als alle soorten events gehuisvest kunnen worden, dan zijn de locaties flexibel, kunnen ze in spelen op de marktvraag en kunnen ze inspelen op de ontwikkelingen. Toch?

Multifunctionele locaties lijken perfect geschikt voor één van de belangrijkste vragen van opdrachtgevers: ze willen flexibiliteit. Maar in hoeverre is dat ook echt de vraag in de markt en hoe spelen jullie daar met jullie type locatie op in?

Marleen Braaksma van Dierenpark Amersfoort:
‘De laatste drie jaar is een saaie vergaderruimte veel minder in trek zo hebben wij gemerkt. Onze opdrachtgevers zoeken dynamiek, fun, binnen – en buitenlocaties in combinatie met dierbeleving.  Uiteraard met een slecht weer alternatief; een fijne zaal met veel daglicht, goede AV middelen èn het liefst uitzicht op de apen. Daar hebben we aan gewerkt; onze zalen zijn opgeknapt en we hebben creatieve accountmanagers in huis die samen met de opdrachtgever een mooi programma kunnen samenstellen. Het soort zoekt soort programma “herken het dier in jezelf’ is één van onze populairste  programma’s. Hierbij kan de meeting perfect gecombineerd worden met dierbeleving en bijvoorbeeld een teamopdracht.’

‘Door middel van de juiste zoektermen op google, nieuwsbrieven, participatie op beurzen, een goede website en zichtbaarheid op de branche gerelateerde kanalen hopen wij een goed beeld te schetsen.’

Mickeline Claus van Claus Parkcollection:
‘Claus Park Collection is ontstaan door de (denkbeeldige) vraag van de opdrachtgevers te vertalen in een product. Per opdrachtgever verschillen de wensen en doelstellingen, hierop inspelen vraagt al om een bepaalde flexibiliteit. Ons USP is voornamelijk het vertalen van de wensen m.b.t. een event  in een totaal concept. Om dit te bereiken is flexibiliteit van het meedenken tot het organiseren van een evenement een vereiste. Dit kunnen wij mede realiseren doordat wij uit drie verschillende bedrijven bestaan welke allemaal als 1 bedrijf samenwerken.’

Martijn Dekker van TivoliVredenburg:
‘TivoliVredenburg is een unieke locatie op het meest centrale stukje Nederland. Met vijf zalen, die elk een eigen look en feel én indeling hebben, en pleinen welke eveneens flexibel zijn in te richten, is er eigenlijk altijd al sprake van maximale flexibiliteit. Zeker ook wanneer je de verschillende zalen en ruimtes combineert, ontstaat er een fantastische locatie voor bijvoorbeeld een bedrijfsfeest. Je kan dan programmeren voor de volledige breedte van je personeelsbestand of gasten; van oud tot jong, voor elk wat wils met bijpassende catering per area. Het is, door de aanwezige techniek, ook mogelijk om één bepaalde ruimte te gebruiken voor een diner of borrelmoment en vervolgens als feestlocatie. Denk hierbij aan de afterparty van EVENT16, waarbij we het buffet hebben laten opstijgen; iets spectaculairs op zich.'

Patrick van den Brink van De Landgoederij:
‘Altijd flexibel kunnen zijn in catering, dit hebben wij in eigen beheer en tot op de dag zelf zijn wijzigingen en aanpassingen en diëetwensen mogelijk! Daarnaast is op locatie het personeel van zeer goede kwaliteit dat aanpassingen o.i.d. geen enkel probleem zijn, het switchen van opstellingen of wensen daarin zijn een goed voorbeeld. Een eigen technicus op gebied van geluid zorgt ervoor dat vaak aan alle wensen voldaan kan worden van trainers, e.d.’

Je ziet ook een stroming van duidelijke segmentatie. Locaties die zich meer en meer richten op één of hooguit een paar ‘soorten’ evenementen. Een multifunctionele locatie suggereert alles aan te kunnen. Is dat in de huidige markt een pre of willen opdrachtgevers juist graag een segmentatie/label? En hoe anticiperen jullie daarop?

Marleen Braaksma van Dierenpark Amersfoort:
‘Wij hebben zelf een duidelijke focus bepaald. We richten ons niet op meetings voor de top van de KLM of Shell bijvoorbeeld. Wel op de personeelsvereniging van deze multinationals; of bijvoorbeeld een familiedag; een volledig verzorgde dag met activiteiten voor medewerkers met hun gezin. Ook vinden we het belangrijk dat ons park bij kan bijdragen aan een thema. Voor een afdelingsuitje van een HR afdeling, of een vergadering  van een marketing afdeling waarbij samenwerking centraal staat, hebben we diverse opties. Ons concept “Tijgers en Types” waarbij we kijken naar de drijfveren van elkaar, in één van onze programma’s voor het wat hogere segment. Met een consultant van Management Drives gaat men een ochtend of middag aan de slag; en uiteraard komt de parallel met de dierenwereld ook aan bod.’

Patrick van den Brink van De Landgoederij:
‘Wij staan open voor eigen concepten, daarnaast bieden wij ook vaste (eigen) concepten en arrangementen aan, om daar juist op te kunnen anticiperen zijn combinaties ook mogelijk. Wij zijn nergens aan gebonden, dus kunnen alle kanten op. De sales kan iedere doelgroep aan voor het invullen van een event.’

Mickeline Claus van Claus Parkcollection:
‘CLAUS PARK COLLECTION heeft een duidelijke keuze gemaakt in het organiseren van evenementen; wij gaan voor kwaliteitsconcepten.  In de praktijk zien wij ook dat het vaak de wens is om een totaalconcept te organiseren, wat vaak een combinatie is tussen bijvoorbeeld congres / vergadering en een feestavond. Het is een pre of veel verschillende opdrachten te kunnen vervullen, vergelijk het maar met de Amsterdam ArenA, van voetbalwedstrijden tot  concerten en open evenementen, maar het blijft in de Amsterdam ArenA.’

Martijn Dekker van TivoliVredenburg:
‘TivoliVredenburg heeft als motto ‘Bij ons kan alles!’, en dat is ook zo. Door de verschillende zalen en bijbehorende (mogelijke) indelingen, is ook écht van alles mogelijk; van 1750 personen plenair, een seminar of productpresentatie voor 30 personen of een bedrijfsfeest voor 7500 personen in alle verschillende ruimtes gecombineerd. Door het los schakelen van de ruimtes, kunnen we ook in de gelijktijdigheid verschillende events en concerten draaien, zonder dat het publiek daar erg in heeft. Het gebeurt bij TivoliVredenburg wekelijks dat er meer dan 5000 personen gelijktijdig in het pand zijn. Doordat iedere zaal een eigen logistiek heeft (denk aan garderobes, horeca en toiletgroepen), komen bezoekers elkaar soms pas in de centrale hal op de begane grond tegen, wat wij op zulke momenten zien als een soort openbare weg welke door het pand loopt. Partijen zijn vaak verbaasd als ze horen wat er allemaal om hun event heen gebeurt in hetzelfde pand, zonder dat ze dat meemaken.’

‘Door de verschillende mogelijkheden in ons pand, vallen we eigenlijk ook onder meerdere categorieën. Zijn we nou theater (vanwege de plenaire zalen), poppodium (vanwege o.a. de grote RONDA zaal), black box (vanwege de multifunctionele PANDORA zaal) of studio (vanwege de dedicated glasvezel naar het Mediapark in Hilversum)? Wij zijn wat dat betreft alles en derhalve moeilijk in een enkel hokje te stoppen of onder één label te benoemen. Wij zorgen dat we in digitale zoekmachines dan ook breed vindbaar zijn. Indien potentiele opdrachtgevers komen kijken, zijn ze vaak ook snel overtuigd van de aanwezigheid van de unieke specificaties van de wensen die men oorspronkelijk had.’

Is er een trend/ontwikkeling te ontdekken in de vraag van opdrachtgevers als je kijkt naar het afgelopen jaar? Of is er bij jullie een ontwikkeling waarvan jullie zeggen, daar spelen wij vol op in?

Patrick van den Brink van De Landgoederij:
‘De trend is toch wel duurzaamheid, dat laten wij terugkomen op onze locatie. Ruimtes die voorzien zijn van LED, oplaadpalen voor elektrische auto’s, etc. Op het gebied van food trekken wij dit door naar de behoeftes en wensen van onze gasten.’

Mickeline Claus van Claus Parkcollection:
‘Wij spelen heel goed in op interessante ontwikkelingen. Dit komt voornamelijk uit het persoonlijke contact met de opdrachtgevers, niet alleen vertalen wij dit in het adviseren en organiseren van evenementen, maar ook blijven wij ons ontwikkelen in onze leisure concepten. Hierin kan je denken aan de opening van ons restaurant Barraca of the Sunday BBQ in Papa’s Beach House.’

Martijn Dekker van TivoliVredenburg:
‘We merken dat de markt weer wat aantrekt en dat catering, aankleding, techniek en entertainment weer meer aandacht krijgen. Een mooie ontwikkeling, het is immers leuk om meer cachet mee te geven aan evenement en zeker ook omdat alle facetten uitstekend door TivoliVredenburg verzorgd kunnen worden.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.