%27In+reclame+en+marketing+gaat+verschrikkelijk+veel+fout%21%27
Nieuws

'In reclame en marketing gaat verschrikkelijk veel fout!'

NEUROMARKETING - Wat een indrukwekkend en leerzaam interview had EventBranche.nl met Martin de Munnik van Neurensics. De specialist in neuromarketing, die tijdens de EventBranche Borrel in Studio's Aalsmeer al een kort gastcollege gaf, is er van overtuigd dat we een nieuwe fase in gaan. 'We moeten niet meer vanuit product denken, maar we moeten het beslissingsmoment van de consument gaan begrijpen.'

Volgens De Munnik zitten we in de vijfde revolutie. Daarbij draait het om hersenwetenschap en hoe dat de wereld gaat veranderen. Zo sprak De Munnik onder meer over big data en dat we daar eigenlijk alleen maar optimaal van kunnen profiteren als we de werking van onze hersenen, gevoed door de prikkels uit emoties, en de daar uit voortkomende attitude en gedrag van consumenten kunnen analyseren. Daarbij brak De Munnik nadrukkelijk een lans voor eventmarketing, live communicatie en belevenissen. 'Ons geheugen is gebaseerd op het opslaan van uitersten. Dus moet het bijzonder zijn, verrassen, wow-momenten. Dus zelfs bij een congres, hoe triest ook, gaat het voor een groot deel om de vorm', stelt De Munnik van Neurensics onderbouwt.

Dat we de kennis van ons brein nodig hebben; Dat we moeten weten hoe beslissingen en gedrag tot stand komen en hoe ze beinvloed worden, is volgens De Munnik broodnodig. 'In de reclame, waar mijn achtergrond ligt, maar zeker ook in marketing gaat heel veel fout. Vreselijk veel zelfs. Gemiddeld verdwijnt 80 procent van de producten binnen twee jaar weer van de markt...', het is die constatering waarmee De Munnik nogmaals het belang van neuromarketing bloot legt. 'We moeten weten hoe beslissingmomenten werken en hoe we daar invloed op kunnen hebben. Een hagedis kan zijn staart weer aan laten groeien...dat gebeurt allemaal in het brein. Als dat besef er is, dan komen we dichtbij het antwoord op alle vragen.'

>> Een uitgebreid artikel, met veel nieuwe inzichten, in het komende EventBranche Magazine.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.