Hoe+vermarkt+je+jezelf%3F+14+tips+voor+online+advertising
Nieuws

Hoe vermarkt je jezelf? 14 tips voor online advertising

ONLINE COMMUNICATIE - In de loop der jaren hebben we het zien gebeuren: mooie nieuwe locaties, bureaus, toeleveranciers, die ondanks dat ze werkzaam zijn in een communicatie- en marketingwereld zelf dat deel vergaten. Deze bedrijven verdwenen vaak net zo snel als dat ze kwamen. Zonde. Tijd voor wat inzichten van een expert.

In de eerste editie van Hoe vermarkt ik mijzelf is Christian Paalhaar aan het woord. Zijn Creatie Studio is gespecialiseerd in online marketing en dan met name online advertising, van banners, en emailmarketing tot complete webdesigns. 14 tips:

1. Eigen website
‘Welke campagne je ook start, welk kanaal of middel je ook kiest, zorg eerst dat je de eigen zaken goed op orde hebt. Dat betekent boven alles een duidelijke en gebruiksvriendelijke website, goed toegankelijk op alle dragers. En echt, we hebben het meegemaakt: de mooiste campagnes met veel traffic en dan een site waar iedereen teleurgesteld afhaakt. Zonde. Dus zorg eerst voor je eigen website, je eigen social media kanalen en bijvoorbeeld je referenties.’

2. Kies een specialist
‘Qua online advertising is het palet inmiddels zo groot, dat je per medium ook weer voor experts moet kiezen. Adwords is echt een specialisme, maar datzelfde geldt voor bannercampagnes. Kies dus over de specialist of voor het online marketingbureau dat alle specialisten onder één dak heeft.’

3. Budgetverdeling
‘Staar vooral niet blind op één middel of medium. Zet breed in en onderzoek wat voor jou werkt. Als je het als een trechter benadert, dan komt er uiteindelijk vanzelf uit wat voor jouw bedrijf het best werkt en ga dan pas schuiven met het budget.’

4. Bepaal het doel van je campagne
‘Ga je voor het genereren van leads of voor naamsbekendheid? Een wereld van verschil. Bij het genereren van leads gaat het om clicks of ingevulde formulieren. Dan moet je denken aan beloningen, acitematige campagne en triggeren. Bij naamsbekendheid is de frequentie en de herkenbaarheid leidend.’

5. Achterhaal waar je doelgroep zit
‘Zoek de juiste media in de niche op. Kies het juiste platform. En staar niet blind op één medium: zit jouw doelgroep in een nieuwsbriefbereik, maar ook in een vakblad zet dan voor multimediaal in. Dat geldt eigenlijk voor alle campagnes.

6. Maak de campagne flexibel
‘Een jaar lang dezelfde banner? Verfris en trigger af en toe. Over het algemeen zijn mensen lui en hebben ze al veel banners gezien, dus durf anders te zijn en te profiteren van de mogelijkheden van vandaag de dag en trigger. Dat betekent ook dat je voor smartphone- en tabletgebruikers speciale campagnes moet inrichten.’

7. Verdeel je budget crossmediaal
‘Nogmaals denk crossmediaal, laat alles ondersteunend aan elkaar zijn en denk aan de trechter. Zoek de media waar jouw doelgroep zit en zet breed in. Door constant te meten en te analyseren, kun je aan de hand daarvan bepalen hoe je het budget moet verdelen en welke middelen je in moet zetten. Dat kan ook betekenen dat soms een offline advertentiecampagne meer effect heeft dan een bannercampagen. Alle middelen dragen bij aan succes, zo lang je er maar goed over nadenkt.’

8. Social media campagnes
‘Die campagnes kun je gratis inrichten. Het is makkelijk en je bereikt snel een grote doelgroep, maar zorg wel dat het deel uit maakt van je complete pakket. Staar ook hier niet blind en heb geen te hoog verwachtingspatroon. Er is namelijk een dun lijntje: de campagne moet goed doordacht zijn anders kan het zeer irritant overkomen op je volgers.’

9. Koop kennis in
‘Het is een feit: het ontbreekt de gemiddelde ondernemer aan kennis op het gebied van online advertising. Daardoor worden de mogelijkheden niet benut en laat je als ondernemer echt kansen liggen. ‘Een bannertje nemen’, wij horen het nog regelmatig. Maar er is nu echt alles mogelijk, maak daar dan dan ook gebruik van.’

10. Online marketing kan ook niche en lokaal zijn
‘Het is een misverstand dat online marketing en advertising niet lokaal zou kunnen zijn. Dat kan juist wel. Campagnes kunnen compleet ingericht worden op mensen uit de niche of op geografische bestemming.

11. Retargeting campagne
‘Iedereen kent die campagnes van bijvoorbeeld Zalando: je hebt een broek bekeken, niet gekocht. Even later verschijnt er op een andere site een advertentie van die broek. Met een retargetingcampagne kun je de vertrokken bezoeker op jouw site weer terughalen.‘

12. Richmedia
‘De standaard formaten van banners kun je loslaten. Met richmedia is er zo veel meer mogelijk. Het blijkt dat de standaardformaatbanners in veel gevallen minder effectief zijn dan de banners buiten die formaten. Let wel, ook hier een gevaar, want het kan ook als irritant beschouwd worden door jouw doelgroep.’

13. Games
‘Als één vorm van online campagne voeren heeft aangetoond dat het werkt, dan zijn het wel de campagnes waar een game in verwerkt zit. Net als video of audio kan ook een game verwerkt worden in een banner. Een effectieve manier om bijvoorbeeld naw-gegevens te verzamelen.’

14. Durf
‘De mogelijkheden blijven zich door ontwikkelen. Durf daar in mee te gaan, maar blijf zeker in deze tijd altijd multi- en crossmediaal denken en inzetten. Aan de hand van de trechter die daardoor ontstaat ga je na metingen (zowel off- als online) je budget aanpassen.’

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.