Genootschap+voor+Eventmanagers+kijkt+ogen+uit+bij+Zwarte+Cross
Nieuws

Genootschap voor Eventmanagers kijkt ogen uit bij Zwarte Cross

EVENTMANAGERS - Een select aantal leden van het Genootschap voor Eventmanagers durfde het aan: de reis naar het oosten, om zich onder te laten dompelen in de Achterhoekse wereld van Angaon, D'ran, Brommers Kieken, feest vieren en vooral iedereen in zijn waarde laten. Ook eventmanagers en de Zwarte Cross bleken een prima match.

Foto: Op de Zwarte Cross worden gebreken vertaald in humor...

'Vooroordelen over de Zwarte Cross hadden de meeste Eventmanagers zeker. Bier, modder en crossmotoren, dat verwachtten ze. Maar na een exclusieve rondleiding over het terrein met het verhaal van de organisatie, zijn deze vooroordelen compleet van de baan. Een aantal leden, Preferred Bureaus en Preferred Partners van het Genootschap voor Eventmanagers hadden de eer om van Stefan Rebergen (algemeen directeur Feestfabriek Alles Komt Goed BV) en medewerker Romy van Zijl een rondleiding te krijgen. Meteen kwam er een vraag uit de groep: ‘Waarom staat jullie telefoon niet roodgloeiend, want jullie zijn nog druk met de opbouw bezig?’ Bewijs dat ze een uiterst professionele partij zijn. Tijd vrij maken om een rondleiding te geven op je eigen event, dan heb je het goed geregeld', aldus Emilie Zonnevylle van het Genootschap voor Eventmanagers.

Gehuld in opvallende gele t-shirts loopt de groep vanaf de crewbar het enorme terrein op. 'Wat direct opvalt, is dat iedere plek op het terrein erg gethematiseerd is en alles klopt. Zo af en toe waan je je in een Disney park. Op de vraag wie de decorbouw doet, komt een opvallend antwoord. Allerlei corsoverenigingen maken het decor. In ruil daarvoor betaalt de Zwarte Cross de materialen en gewerkte uren aan de verenigingen, waardoor deze de kas kunnen spekken. Een goede manier om co-creatie te creëren en de maatschappelijke betrokkenheid in de regio te vergroten. Alles ziet er dan ook tot in de puntjes verzorgd uit.'

Van bier drinkende jongeren naar Haagse sjiek
'Het festival is al lang niet meer alleen voor jongeren uit de Achterhoek. Om ook aan wensen van de andere bezoekers te voldoen, is er sinds vorig jaar een Blagen Weide voor de allerkleinsten, de Meltdown voor de echte metal liefhebber, de Reggaeweide voor de mensen die het wat rustiger aan willen doen, maar ook het Grasnapolsky kampeerhotel voor bezoekers die in ‘iets meer’ allure (12 sterren plus) het festival willen bezoeken. Ook een dinertje in een sterrenzaak is op het terrein mogelijk. Het is bijzonder om te zien hoe in één concept (als de Zwarte Cross) zoveel doelgroepen bediend kunnen worden.'

Wat is er te leren voor de B2B markt?
'De wereld van de zakelijke evenementen en een festival als de Zwarte Cross lijken ver uit elkaar te liggen. Niets is minder waar: alle facetten zoals co-creatie, persoonlijke touch, relevantie voor meerdere doelgroepen en maatschappelijke betrokkenheid, zullen de komende jaren meer en meer terrein gaan winnen binnen de B2B markt. Hoe mooi zou het niet zijn als je als Corporate Eventmanager een event kan realiseren dat voor al jouw stakeholders leuk en relevant is om te bezoeken. Het klinkt als een onmogelijke opgave, toch lukt dit de Zwarte Cross ieder jaar weer opnieuw. Het festival trekt dit jaar 160.000 bezoekers vanuit het hele land.'

Met het bezoek aan de Zwarte Cross is de aftrap gegeven voor de Summercourses, georganiseerd door de Preferred Bureaus van het Genootschap voor Eventmanagers. Inmiddels is de eerste Summercourse achter de rug. Donderdag 25 juli bezochten 15 eventmanagers Brilman + Partners voor de Summercourse ‘Leuk idee of goed concept’. 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.