Evenementenfotografie: next big thing? direct live, 3D en foto netwerken

Tekst verkleinenTekst vergroten
Tekstgrootte:
0 reacties
26 oktober 2016 14:29 uur
Evenementenfotografie: next big thing? direct live, 3D en foto netwerken

EVENEMENTENFOTOGRAFIE EN FOTOMARKETING - Op evenementen zie je dat er, naast een professionele fotograaf, ook steeds vaker interactieve fototools worden ingezet. Denk aan fotohokjes en tools als de Mirror Me Booth, een interactieve spiegel waarmee foto's gemaakt kunnen worden. Wat is ‘the next big thing’ op het gebied van evenementenfotografie en hoe spelen fotografen en fotomarketingbureaus daarop in?

Ramon van Jaarsveld , Clickshots:
'Dat de fotograaf direct vanaf zijn camera’s de foto’s in google drive of een andere cloud opslag kan uploaden; en die drive locatie deelt met de opdrachtgever zodat deze direct over het beeldmateriaal kan beschikken voor social media. Social media wordt steeds belangrijker en wij van clickshots spelen hier op in. De klanten moeten deze mogelijkheid gebruiken, omdat dit de effectiviteit vergroot. Direct live!'

Patrick Smits van Waesberghe van Photonic: 
'Met evenementenfotografie is het een beetje als met bier en happen; niet elke dag vernieuwend maar op een beetje feest hoort het er wel bij. Wel met een verschuiving naar speciaalbier en ambachtelijke bitterballen. Hier draait het dus vooral om kwaliteit, al valt het me nog steeds op hoe vaak klanten het voor een groot event toch 'niet nodig' vinden om goed beeldmateriaal te krijgen.'

'Bij fotomarketing draait het vaker om de innovatie; veel klanten die elke keer iets nieuws willen. Af en toe best een spagaat, want het moet toch het liefste goed, niet duur, op korte termijn uit te voeren én origineel zijn... daarom zijn we nu bezig om een aantal 'basisproducten' door te ontwikkelen zodat we onze klanten in ieder geval 3 van de 4 punten kunnen leveren. Wat wij verder merken is dat afdrukken op lokatie weer steeds populairder wordt; doordat alles digitaal is wordt de echte afdruk weer veel meer gewaardeerd. Meestal is dit dan een leuke foto met een pay-off / logo erop, die komen we echt na jaren nog steeds tegen. Al zijn de meeste brandmanagers (onze klanten) meer digitaal georiënteerd omdat dat makkelijker en sneller meetbaar is - waardoor het ook vaker aan hun directe targets gekoppeld is. Daar zit dus wel een interessante tegenstelling. Voor ons is het nu tot half december vol aan de bak, en daarna weer doorontwikkelen.'

Ilse van Kralingen van Momentize:
'Elke organisatie wil een onvergetelijke indruk maken, een beleving die men nog een keer wil meemaken. Het aanbod is erg groot en hoe zorg je nu dat je top of mind blijft en een sterke relatie opbouwt met je klant. Wij spelen hierop in door de samenwerking van relaties op een unieke manier vast te leggen, dat resulteert in een tastbaar 3D beeld. Het is persoonlijk en men zal altijd weten waar en met wie je was op dat moment. Men zal het beeld neerzetten en altijd een blijvende herinnering houden aan jullie moment. Je blijft als organisatie Top of Mind.'

'Iedereen is op zoek naar innovatieve oplossingen en noviteiten om te blijven verrassen en onderscheidend te zijn. De meeste mensen hebben gehoord van 3D printing en weten dat dat de toekomst wordt, echter is het voor velen nog een ver-van-mijn-bed-show. Wij geloven dat een combinatie van persoonlijk en een innovatieve oplossing het antwoord is op bovenstaande. Wij brengen dit (letterlijk) dichtbij door een 3D booth op locatie.'

Henri Smeets, C360:
'Ik ben misschien wat te nuchter voor hypes als 'the next big thing’ en dergelijke. Zoals bij alle media gaat het volgens mij om de content en kan die op verschillende manieren in beeld gebracht worden. Foto hoeft niet onder te doen voor video en/of audio. Ik ben al jaren bezig met 360 fotografie en nu daarbij 360 video. Is dat ‘next’ of ‘big’, volgens mij niet maar gewoon anders.'

Jordi Wallenburg, Jordi Wallenburg Photography:
'Mijn voornaamste speerpunt in de evenementen fotografie is toch nog steeds een goede serie afleveren die het gehele evenement goed in beeld brengt. Echter zie ik wel, mede door nieuwe technologische ontwikkelingen, een trend in de snelheid van het afleveren van belangrijk beeldmateriaal. Voorbeeld hiervan is om al tijdens het evenement de foto’s direct naar een telefoon of tablet te sturen waarna ze binnen enkele seconden al bij een opdrachtgever in de mailbox of in de cloud kunnen staan. Hier zitten tegenwoordig al speciaal marketing & communicatie mensen voor klaar om deze te verspreiden op social media, toe te voegen aan een persbericht of om te gebruiken op het evenement zelf. Dit werkt bijzonder goed bij publieksevenementen waar de social media vaak een grotere rol speelt.'

'Een ander voorbeeld van het live gebruiken van foto’s op een evenement is die van een samenwerking met Evite die ik recent ben aangegaan. Hier schiet ik professionele portret foto’s van bezoekers die per direct in een gesloten website van het evenement terecht komen. Omdat alle data al is verzamelt is tijdens de registratie vooraf gaat het koppelen van de foto in enkele seconden. Dit maakt het bijzonder makkelijk om een gezicht te vinden bij de persoon die je graag zou willen spreken die dag. Dit kan op je mobiel maar ook op aanwezige touchscreens. Ook houden je bezoekers er eventueel nog een mooie linkedin foto aan over. Win-win!'

'Een andere toepassing die zelf steeds meer gebruik is 360 graden fotografie. De apparatuur is hiervoor in prijs en gebruik heel toegankelijk geworden. De kwaliteit van deze producten zal nog niet benaderen wat specialisten in de 360 graden foto’s, zoals collega fotograaf van C360, kunnen leveren. Het blijkt wel een leuke toevoeging te kunnen zijn om een klant mee te verrassen. Zeker aangezien websites als Facebook sinds kort ook foto’s en video’s in 360 graden ondersteunen. Ik verwacht ook dat deze opkomende vorm van het vertonen van foto’s toegankelijker zal worden en flink zal gaan groeien.'

'Last but not least zie ik een groei in klanten die behoefte hebben aan foto’s met net een ander smaakje in de nabewerking. Juist de jongere generatie actief op social media is hier veel meer aan gewend. Je ziet bij bijvoorbeeld de festival en nightlife fotografie hier grote variaties in, creatievelingen kunnen hier vaak hun gang gaan. Natuurlijk zullen de foto’s van een kick-off presentatie waar de directeur de jaarcijfers laat zien geen hip matte instagram filtertje kunnen gebruiken, maar ik heb nu wel al een paar keer gehad dat  bijvoorbeeld bij de fotos van een personeelsfeest dat een welkome toevoeging was.'

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer op dit artikel

Naam :
E-mail adres :
Reactie
 
Onthoud mij
 
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Sharingbox BV

    Sharingbox is een marketing tool die het...
  2. Museumfoto

    Britt en Peter runnen sinds november 2015...
  3. Clickshots Fotomarketing & Evenementenfotografie

    De fotografen van Clickshots zijn...
  4. Promovendis

    Een unieke spreker voor elk onderwerp:...
  5. NicLen B.V.

    NicLen B.V. te Bunschoten, is een Dry...

Stuur uw persbericht naar EventBranche.nl

Persberichten delen met de branche? Stuur uw bericht naar sjoerd@eventbranche.nl Tips nodig?

 


 

Neem een abonnement op ons vakblad en de Brancheborrels voor 159,- euro
EventBranche supporting partners:

     

       
                               
           

Volg ons op twitter
Wordt lid van onze linkedin group