Xsaga+en+het+bijzondere+verhaal+over+de+schat+van+Hitler
Nieuws

Xsaga en het bijzondere verhaal over de schat van Hitler

EVENEMENTENBUREAU CONCEPTONTWIKKELING - Patrick Roubroeks creatief directeur van Xsaga is al enige jaren columnist bij EventBranche Magazine, waarin hij aan de hand van een foto zijn creatieve geest deelt. Ook dit verhaal van zijn collega Maarten Hogenhuis is weer heel verwonderlijk.

Dromen…

December 2012, een artikel in de Volkskrant. Er zou een code zijn verstopt in een muziekstuk. Die code zou de ‘kraker’ de weg wijzen naar een schat, ‘de tranen van de wolf’, het goud van Hitler. Leon Giesen, beter bekend onder het pseudoniem Mondo Leone kraakte de code in drie dagen en toog naar zuid-Duitsland. Hij droomde niet van het geld, het fortuin, maar van het verhaal, het jongensboek met schatkaarten, zoektochten als hoofdstukken van zijn verhaal.

In Duitsland bleek de theorie overeind te blijven. Alle mogelijk denkbare apparatuur piepte, jankte en de meters sloegen maximaal uit. Dromen werden realiteit.

Leon belde met Patrick Roubroeks, oprichter en creatief directeur van Xsaga. Behalve Limburg als gemene deler, kennen ze elkaar al heel wat jaren en wist Leon dat Xsaga, net als hij altijd verhalen wil vertellen en in dromen durft te geloven. Als collega van Patrick en de Duitse taal machtig, mocht ik mee in het avontuur.

Tijdens de zomermaanden heeft Leon dit verhaal op de Parade aan de wereld verteld. Met als doel zo veel mogelijk schatkaartjes te verkopen. Met de opbrengst van deze schatkaartjes kon hij het onderzoek financieren en de kopers van zo’n kaartje krijgen de primeur van de vondst.
Een buitengewoon slimme en sympathieke manier van crowd-funding.

De Parade was succesvol dus we konden naar Duitsland, “Ik hoop dat jullie niets vinden!” was de uitspraak van de loco-burgemeester. Maar hij verleende uiteindelijk toch toestemming om te boren. Deze formele toestemming leidde tot een onwaarschijnlijke hoeveelheid pers en publiciteit. Bedenk een binnenlands medium of ze wisten ons te vinden, beter: mij te vinden, want onder het kopje pers stond mijn naam met mijn 06-nummer. Binnen twee dagen had ik de bijnaam Kasper Juul uit Borgen.

Totdat der Spiegel er een paginagroot artikel over schreef was het nog een binnenlands verhaal, maar daarna ontplofte het compleet. In mijn mailbox kan ik inmiddels kwartetten met de verschillende nieuwszenders, NBC/ABC/FOX/RTL/Time magazine/Harper’s Magazine en ga zo maar door. Leon zat tot twee keer toe in de Wereld draait door om te vertellen over onze avonturen. En het jongensboek werd dikker en dikker…

Tot de boring was de kans op het vinden van een dikke steen of een vliegtuigbom zeer aannemelijk. Maar de metingen gaven duidelijk aan dat er meer metaal dan ijzer in de bodem zat en dat het in ieder geval geen steen of bom was.
Dus om het 100% zeker te weten moet er een gat in de straat. Dat is nog ingewikkelder dan een gat boren. Dus opnieuw een vergadering bij de gemeente. Daar was het aantal mensen inmiddels verdubbeld. Een eisenpakket van heb ik jou daar. Van bankgaranties tot een verzekering voor mogelijke schade, van een gepantserde graafmachine tot het inschakelen van de bommenspecialist. Zaken die we niet meteen konden organiseren, laat staan konden financieren met een droom of een glimlach.
Dus nog geen eind aan het boek, eerst terug naar Nederland. Met een conclusie: er ligt iets in de grond en de kans dat het iets bijzonders is spectaculair toegenomen.

Inmiddels zijn er meer dan 800 mensen in onze droom gaan geloven en hebben zij allemaal een schatkaart gekocht.
Samen met deze ‘dromers’ maken we het onmogelijke mogelijk en gaan we een dezer dagen graven in de Duitse bodem en komt er een eind aan het verhaal, dat ooit met een krantenknipsel begon.
Een droom die slechts een nieuwsgierig persoon nodig had om te gaan rollen. Dromen bestaan –zoveel is zeker- en komen uit als we bereid zijn er samen in te geloven.


Voor meer moois, dromen of meer informatie ga naar www.mondoleone.nl

Maarten Hogenhuis
WWW.XSAGA.NL
 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.