Het+evenement+met+de+grootste+druk+van+2016%3A+de+intocht+van+de+Sint
Nieuws

Het evenement met de grootste druk van 2016: de intocht van de Sint

EVENEMENTENBUREAU - Waar vorig jaar Nucleair Security Summit en SAIL Amsterdam dé evenementen waren die het nieuws beheersten, was er dit jaar maar één evenement waar iedereen over sprak: de landelijke Intocht van Sinterklaas in Maassluis. Wij spraken met Micha van Herk van iQ events, het bureau dat een bizar evenemententraject tot een prachtig einde wist te brengen. 'Toen we de pitch wonnen, zei mijn vrouw: zou je dat nou wel doen...'

Al maanden voordat de goedheiligman voet zette op de kade van de haven van Maassluis, bleek de sluimerende Zwarte Piet-discussie dit jaar dusdanig oververhit en heftig, dat heel Nederland zich ermee bemoeide. Geen praatprogramma dat het onderwerp links liet liggen en aan de uiterste randen van de discussie werden de uitspraken en dreigementen extremer dan ooit te voren. Wat nooit had gemogen, gebeurde toch: de spanning droop van het kinderfeest af. Angst zelfs. Totdat de dag begon, want alles verliep perfect en het werd alsnog hét feest waar we allemaal mee zijn opgegroeid. EventBranche Magazine vroeg zich af: wie of wat heeft dit complexe event, met talloze krachtvelden tot een goed einde gebracht? Al snel vonden we de spil in de organisatie: evenementenbureau iQ Events. Met eigenaar Micha van Herk kijken we terug op een evenement waar de mix van veiligheid, dreiging, stakeholders in alle soorten en maten, angst, trots, co-creatie, live tv, slimme oplossingen, strakke regie, betrokkenheid, binding met de lokale bevolking en het benutten van de juiste expertise voor een bijna bizar en boven alles succesvol evenement zorgden. En je zou het bijna vergeten: de intocht bleek een krachtig startpunt voor de promotiecampagne van Maassluis.

Een corporate event was nooit doorgegaan
‘Ik weet zeker dat als er rondom een corporate event zo veel druk zou zitten, dat geen enkel bedrijf het evenement door zou laten gaan.’ Het is misschien wel de beste samenvatting van een intens traject. ‘Het begon al met de tijdsdruk: in een paar dagen tijd hebben we een kostenbegroting ingediend, inclusief een plan van aanpak met volle focus op het veiligheidsplan. Het ging uiteindelijk om een totaalbudget van 350.000 euro, dat we moesten verdedigen tot in de gemeenteraad van Maassluis. Het lukte mijn collega Rob Langenberg om zelfs de oppositie mee te krijgen. Nou dat leer je niet op een HBO-opleiding eventmanagement’, lacht Van Herk.

>> Alles lezen over de druk, de maatregelen, de veiligheid en het team? Word dan nu nog lid van EventBranche.nl en u ontvangt alsnog magazine nummer 4 van 2016.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.