Albert+Heijn+zet+vol+in+op+eventmarketing
Nieuws

Albert Heijn zet vol in op eventmarketing

EVENEMENTENBUREAU EVENTMARKETING - Het is soms lastig om exact te duiden wat je al geruime tijd voelt in de eventbranche: steeds meer bedrijven geven live en events een grote en gewichtige rol binnen hun marketing- en communicatiemix. Als dan het levende voorbeeld van de groei zich voordoet, bij een merk dat iedereen kent...

Albert Heijn won met het Allerhande Kerstfestival overtuigend de publieksprijs tijdens de Gouden Giraffe Event Awards. Het viel de redactie van EventBranche.nl op hoe het evenement ook grote internationale waardering kreeg. Tijd om eens om tafel te gaan met één der Neerlands sterkste merken. En wat blijkt? Ook Albert Heijn zit vol op evenementenkoers en ziet evenementen als een essentiële aanvulling op het live contact dat ze in de winkels maken met de klant. En binnen Albert Heijn is het een strategisch aandachtsgebied: ‘we gaan het echt verder trekken, want we geloven in het laten beleven van de verhalen die voortkomen uit ons merk en de waardevolle contactmomenten die daar bij horen.’

Storydoing
Op kantoor bij XSAGA in Amsterdam zitten Senior Manager Brand Activation bij Ahold Sanne Nobel en creatief directeur Patrick Roubroeks van het bureau dat merken en bedrijven live in hun volste kracht tot leven laat komen. Het is daags na De AH Buitendag (zie foto) van Albert Heijn en ook het Allerhande Kerstfestival zit nog vers in het geheugen. In beide gevallen trokken XSAGA en Albert Heijn samen op. En de samenwerking tussen bureau en bedrijf? Dat zit wel snor. Sterker nog: de combinatie en het effect van de events blijken zo sterk dat Albert Heijn niet meer zo snel van het evenementenpad zal stappen. ‘Er gaat inmiddels veel meer budget naar evenementen. Het is een aandachtsgebied waar Albert Heijn als bedrijf in wil gaan versnellen. Events worden bij ons toegevoegd aan de communicatiemix om zo onze verhalen te vertellen. Bij Albert Heijn hebben we dat ‘storydoing’ genoemd, waarbij wij onze klanten en relaties steeds meer ons merk willen laten beleven’, vat Sanne Nobel als brandmanager overtuigd samen.

'Echt' bereiken
Het kost Nobel geen enkele moeite om de eventkoers van Albert Heijn te verklaren. Naast de al eerder genoemde waardevolle ontmoetingen en de belevingscommunicatie met de directe doelgroep, ziet Nobel ook een zeer belangrijke rol voor events in de campagnes van AH. ‘Een bedrijf als Albert Heijn is van oudsher gewend aan de massamediacampagnes. Met een evenement, bereik je dan slechts enkele tienduizenden mensen. Dat is voor een bedrijf als Albert Heijn ‘bescheiden’ als je je realiseert dat wij met onze 900 winkels in het land 5 miljoen borden eten verzorgen per dag. Maar de bezoeker van een event bereik je dan ook echt! Zij ervaren echt contact en dat is in de huidige wereld onbetaalbaar. Maar voor ons bedrijf is dat slechts een startpunt. De content van het evenement, in al zijn eerlijkheid en oprechtheid, die zorgt voor een krachtige motor in de vervolgcampagne. En dan hebben we het niet eens over het online bereik, zoals bij het Allerhande Kerstfestival, waar onder meer mediapartner NU.nl zorgde voor een bereik van 40 miljoen.’


In het komende magazine: 4 pagina's over de evenementenkoers van Albert Heijn en de rol van XSAGA in deze. Alles lezen? Lid worden!


 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.