%27Door+met+ROI+bezig+te+zijn%2C+optimaliseer+je+vooral+je+eigen+events%27
Nieuws

'Door met ROI bezig te zijn, optimaliseer je vooral je eigen events'

EVENEMENT & OPLEIDING - Jeroen Boesmans (MIsportscompany.nl) is samen met Mariska Woertman (Topsport Amsterdam) de keynote tijdens de interactieve ROI workshop op 4 november 2014 in Carré Amsterdam. Dé dag waarop eventmanagers duidelijk voor ogen krijgen waarom event en eventmarketing niet verder kunnen zonder met ROI bezig te zijn.

EventBranche.nl sprak met Jeroen Boesmans. Hij windt er geen doekjes om: 'ROI is geen simpele berekening, maar moet gezien worden als een traject. Als je het serieus neemt dan kan het niet alleen je eigen evenementen continu verbeteren, het zorgt bij het verdelen van de marketingbudgetten ook voor een veel betere positie, want andere takken van marketing leggen inmiddels de ROI van hun campagnes bloot. Uiteindelijk wil ieder bedrijf weten wat het oplevert.'

En daar zit ook meteen de uitdaging: 'Een ROI-berekening voor events en sponsoring is complex en de resultaten ontstaan veelal pas op de lange termijn. Heel anders dan de ROI van een direct marketing campagne. Dus we moeten er niet om heen draaien: ROI voor evenementen is complex en het is ook heel veilig om het niet te berekenen, want zonder ROI kom je er vaak nog mee weg.' Daar voegt Boesmans meteen aan toe dat het voor de lange termijn en het veiligstellen van eventbudgetten noodzakelijk is. 'En nogmaals, het toepassen zorgt ook dat je je eigen evenementen gaat optimaliseren door te analyseren wat wel en niet werkt'

'Begin gewoon', is de glasheldere tip. 'Start bij denken in een cyclus. Wat is de doelstelling van het evenment? Wat betekent dat voor de richting van dat evenement en hoe maak je dat meetbaar? Dat kan heel basaal: als een evenement bedoeld is om 20 influencers naar dat event te krijgen, daarvan moet de helft een serieuze lead worden, dan is dat prima te meten door de tijd heen en uiteindelijk zelfs te vertalen in sales. Het allerbelangrijkste: begin en bouw het stap voor stap uit.'

>> Over die stappen, hoe te beginnen en alle ins en outs over events en ROI spreekt Boesmans samen met Mariska Woertman op de ROI-dag. Inschrijven kan nog en is een must voor iedere eventprofessional.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.