De+vakbeurs+zal+nooit+meer+hetzelfde+zijn%21
Nieuws

De vakbeurs zal nooit meer hetzelfde zijn!

EVENEMENTENLOCATIE BEURSGEBOUW - Bent u het ermee eens dat beurzen echt onderhevig zouden moeten zijn aan grote veranderingen, als ze in de toekomst relevant willen blijven? Veel bezoekers klagen over de ogenschijnlijk traditionele weerstand van het medium beurs tegen verandering. In dit artikel een kritische analyse op weg naar de beurs van de toekomst.

Er is een betere manier om beurzen te plannen die een unieke evenementervaring bieden aan de steeds veeleisender bezoeker. Er is een eenvoudige manier waarbij 'uw logistiek' niet verstoord wordt, maar de focus verschuift naar wat echt belangrijk is voor de moderne bezoeker. Lees verder om te ontdekken wat moderne beurzen doen om relevant te blijven en wat het onderzoek van onze partner EventMB.com zegt dat deelnemers echt willen. Maak uw beurs toekomstbestendig.

Julius Solaris, de man achter EventMB neemt u mee:

'Ik heb de laatste tijd veel nagedacht over vakbeurzen. Er zijn meerdere signalen in de markt dat er een verschuiving plaatsvindt. Zoals altijd is verandering niet altijd een gemakkelijke pil om te slikken. Het komt met verstoring, pijn, verlies. En dat merken we ook. Veel beurzen stoppen er mee. Sommige beurzen vinden zichzelf opnieuw uit met een sterkere propositie. Een mensgerichte benadering om zaken te doen - oh dear - hebben we dat nodig!'

Een oud model dat graag oud blijft
'Ik heb dit al veel vaker gesteld, maar beurzen zijn oud. Een ander element dat ik heb benadrukt als een dronken papegaai, is dat beurzen niet willen, willen, willen veranderen. Vaak hebben we ook in innovatiebijeenkomsten over de hele wereld met u besproken hoe deze weerstand tegen verandering veilig voelt, maar in de praktijk zeer gevaarlijk is, omdat het ons blootstelt aan het grotere risico om irrelevant te worden.

Het lijkt erop dat al deze waarschuwingen nu werkelijkheid worden met veel beurzen die nu wel uit een ander vaatje moéten tappen. Het aantal exposanten op de grootste beurzen en tentoonstellingen in de Verenigde Staten toont aan dat van 2016 tot 2017 6% van de organisatoren een afname verwacht, 69% verwacht geen verandering en 26% verwacht een stijging.

Voorbeelden
Baselworld, in Zwitserland, is 's werelds grootste horloge- en sieradenbeurs, die al 100 jaar bestaat. In 2018 kondigden ze aan dat de show met twee dagen zal worden terugebracht en dat er in 2018 half zoveel exposanten zullen zijn (600-700 tegen 1.300 in 2017). De tentoonstellingsruimte wordt ook met een derde verminderd en de kosten om te exposeren worden met 10% verminderd. Natuurlijk zien sommige industriesectoren meer verandering dan andere.

Art Berlin Contemporary (abc) probeerde zich altijd doelbewust te onderscheiden van het traditionele kunstbeursformat en hoewel in 2016 exposantenaantallen minder werden, kondigden ze enkele opwindende veranderingen aan, waaronder een nieuw "U-vormig" standontwerp om een ​​directere betrokkenheid met de tentoongestelde werken. Voor 2017 is abc niet meer, maar Art Berlin is daaruit voortgekomen met een nieuw partnerschap en zichtbare evolutie.

Zoals ik in mijn opening al zei, heb ik de laatste tijd veel nagedacht over (handels)beurzen. Concreet heb ik nagedacht over 'waarom nu'. De economie was een paar jaar geleden behoorlijk slecht, dat was een veel betere tijd om te veranderen! Waarom nu? De waarheid is dat ik geen antwoord heb, maar ik heb een aantal redenen die er voor gezorgd hebben dat innovatie nu wel omarmd (moet) wordt (/worden).

Wat we nooit leuk vonden aan beurzen
'
Ik denk dat ik een lijst heb gemaakt die ik in 2007 maakte over de dingen die ik niet leuk vond aan beurzen en die ik wilde veranderen door een blog te starten (een beetje paranoïde, maar hey!). Die lijst is vandaag nog steeds actueel voor vele beurzen. Steeds minder, zeg ik graag, maar nog steeds best veel. Laten we eens kijken:

  • Onmogelijkheid om te zitten
  • Enorme toegangsrijen om binnen te geraken
  • Enorme rijen bij vrouwenentoiletten
  • Geen stopcontacten
  • 'Depressing' Inhoud
  • Promotie-inhoud
  • Content-slots aangeboden aan sponsors, zonder redactionele richtlijnen
  • Ongelooflijke ecologische voetafdrukken en verspilling van afval
  • Exposanten schreeuwen om je in hun hokje te krijgen
  • Booth babes
  • Ongecontroleerde hoeveelheden alcohol tijdens side-events, voor / tijdens / na feestjes
  • Gebrek aan transparantie bij hosted buyers programma's
  • Gehoste kopers die zich niets aantrekken van meetings en er gewoon in zitten voor de freebies
  • Irrelevantie, geluid, gebrek aan context
  • Attendee fatigue: te veel om te zien, om te doen en rond te lopen.
  • GEBREK AAN WIFI (sorry voor de caps, ik ben van streek)
  • Gebrek aan betrokkenheid van de sociale media-community
  • Waardeloze weggeefacties die in de prullenbak terechtkomen
  • Gebrek aan inhoud door exposanten
  • Aanwezigheid van alleen verkopers
  • Een algemeen gebrek aan doel - wat probeert de beurs te bereiken?


Ik zou nog wel even door kunnen gaan en jij ook... Er is zeker meer en we herkennen het allemaal. Ze zijn er voor altijd geweest. Als evenementprofessionals zijn we wellicht verstandiger of gevoeliger dan anderen. We kunnen met precisie articuleren, terwijl deelnemers zich niet druk maken om er de volgende keer toch weer bij te zijn. Laten we het hebben over die aanwezigen, de bezoekers, want in de jaren '70 waren deze problemen (andere dan de technische) reeds aanwezig. Niemand klaagde, we bleven naar beurzen gaan. Welnu, een paar dingen zijn in de afgelopen 10 jaar veranderd en aanwezigen handelen dienovereenkomstig.

Enkele veranderingen die invloed hebben op vakbeurzen

Wat is het echte verhaal?

Ik weet niet zeker of je het hebt gemerkt, maar onze levens zijn in de afgelopen 10 jaar een beetje veranderd. Hoewel de helft van de industrie bezig is om de schuld te geven aan Millennials, ben ik er zeker van dat je tot de slimme helft behoort zodra je begrijpt dat dit een veel groter fenomeen is dat ONS ALLEN beïnvloedt, en geen Cosmo-vriendelijke demografische gegevens...

Laat me nog een paar veranderingen opnoemen, die jij als eventprofessional aan ons vertelde toen ik je ontmoette op een van de evenementen waar ik de afgelopen jaren bij betrokken was. Let wel, ik speel hier een beetje de advocaat van de duivel, raak niet van streek en reageer niet meteen onder dit artikel voordat je de hele post leest. Deal?

We kopen online.
Het vermogen om zelf onderzoek te kunnen doen en context toe te voegen, maakt online kopen net zo effectief als persoonlijk kopen. Waarom zou ik een verkoper van een bedrijf op een beursvloer vertrouwen als ik meningen, recensies, video's kan bekijken en heel veel andere relevante informatie online kan verzamelen? Dit geldt vooral voor B2B. De persoonlijk ontmoeting of tele-/videoconferentie zal meer een bevestigingsvergadering zijn.

Wij verkopen online.
De rol van beurzen in het introduceren van een (nieuw) product is niet meer relevant. Er zijn veel betere manieren om onze klanten te informeren over onze producten. Bedrijven besteden miljarden aan het maken van video's, blogposts of sociale media. Bedrijven investeren meer in het runnen van hun eigen evenementen, het omarmen van gebruikersevenementen of ervaringsgerichte marketing om nieuwe producten te lanceren. Als we rekening houden met de leadgeneratiekosten, weten we als EventMB (en EventBranche.nl) hoe sommige klanten op lange termijn zich hebben teruggetrokken uit vakbeurzen (althans de slechte), omdat hun investering in het werken met ons, vakmedia, veel effectiever is.

We netwerken online.
Ja, voor face-to-face is het belangrijk, dat wordt nooit vervangen enzo, maar de andere realiteit: WE NETWORK ONLINE. Daar moet u mee dealen. Ik kan relevante mensen online vinden om te ontmoeten door lid te worden van een groep op LinkedIn of Facebook. Ik kan Twitter-profielen doorzoeken voor relevante contacten. Ik kan de illusie hebben dat ik aan het netwerken ben met iemand die populair is door in contact te komen met hun Instagram-foto's. De waarheid is dat ik evenementen in het algemeen niet hoef bij te bijwonen. Als ik echt gemotiveerd ben, hoef ik alleen maar online te zijn om mijn netwerk op te bouwen en te onderhouden.

We consumeren inhoud online.
Vertel je me dat ik een beurs moet bijwonen om goede inhoud te krijgen? Ahahhahahah. Grappig. Kom op laten we serieus zijn. We weten allemaal dat content op beurzen onacceptabel gemiddeld, promotioneel en met sponsors is, in plaats van met deelnemers. De meeste beurzen hebben geen budget voor sprekers, maar zetten wel slimme headlines en titels op hun programma, terwijl die veelbelovende titels vaak een enorme hoeveelheid rotzooi opleveren wanneer je echt gaat zitten en luisteren naar wat er gezegd wordt. Ik kan gemakkelijk de pijn vermijden van het afwezig zijn op kantoor, mijn enorme takenlijst achterlaten, mijn familie, mijn huilende dochter die niet wil dat ik vier dagen wegga, de hond waar ik van houd, mijn behoeftige baas die van streek raakt dat er niets is gedaan terwijl ik weg was en nog veel meer door gewoon een Youtube-video te bekijken, een kennisdossier of een goede blogpost te lezen.

Is het dan allemaal klaar met beurzen? Zijn ze onderdeel van de geschiedenis? We kunnen dezelfde logica toepassen op zakelijke evenementen in het algemeen, waar er geen emotionele reden is om aanwezig te zijn, zoals bij bruiloften of feesten. Natuurlijk niet, natuurlijk is het niet klaar, mijn vriend.

Hoe beurzen relevant kunnen blijven
Waarom doet dit er toe?

Dit is geen Online Event Manager Blog, dit Event Manager Blog of zoals we onszelf willen noemen, EventMB, partner van EventBranche en dat is ook geen Online EventBranche.nl...maar EventBranche.

Bij EventMB praten we over evenementen, omdat evenementen echt enorm relevant zijn. Ze veranderen levens, ze ontbranden gemeenschappen, ze maken de wereld beter. Op een kleinere schaal geven evenementen je dat inzicht dat je niet zag aankomen, evenementen laten je je toekomstige zakenpartner of partner ontmoeten, evenementen vermaken je, ze laten je dansen, huilen, lachen, ze maken je gek, ontspannen. Evenementen zullen nooit verdwijnen, maar de gebeurtenissen veranderen. Of om preciezer te zijn, de redenen waarom we evenementen bezoeken, veranderen. En deze verandering is nog reëler voor beurzen. Laten we dus kijken naar de beurs van de toekomst of beter, een beurs die het waard is om aanwezig te zijn, volgens de nieuwe redenen waarom we evenementen bijwonen.

De noodzaak om te ontmoeten
Dat is niet alles.

Terwijl ik je hypnotiseerde met mijn redenen waarom we geen beurzen mochten bijwonen, heb je waarschijnlijk niet de meest populaire redenen ontdekt waarom we vandaag evenementen bijwonen. Al in 2009 (ik weet het, ik word oud), was ik in een felle strijd tegen diegenen die zeiden dat sociale media een kannibaliserende werking zou hebben op de opkomst bij evenementen. Toch was het resultaat precies het tegenovergestelde. Op het niveau waar wij van weten, gebruiken evenementen sociale media met een helder doel (toen in 2009 was het meestal onzinnig), waardoor FOMO of Fear Of Missing Out wordt gecreëerd. We zien zoveel van onze vrienden op een evenement dat we ons gefrustreerd voelen als wij er zelf niet bij zijn. Zo gefrustreerd dat we ons serieus committeren om volgend jaar aanwezig te zijn.

Al deze digitale interactie, netwerken, het houden van foto's, video kijken, verhoogt exponentieel de behoefte om persoonlijk te ontmoeten. Het lijkt bijna op online daten, het online leren kennen van je toekomstige partner creëert een gevoel van urgentie om vervolgens offline te ontmoeten. Online helpt natuurlijk om de slechtste kandidaten te doorzoeken (een luxe die je je niet offline kunt veroorloven), maar als je eenmaal de perfecte match hebt gevonden, wil je wanhopig kennis maken.

Social media was het meest positieve wat er met de evenementenindustrie gebeurde.

Die evenementen die gebruik maken van de kracht van online communities kunnen altijd rekenen op genoeg deelname. De gemeenschap zal zoveel relaties hebben dat het onvermijdelijk is dat leden de beurs zullen gebruiken om elkaar te ontmoeten. De vakbeurs van de toekomst weet slim om te gaan met online inhoud en hulpmiddelen te gebruiken om leden te verbinden en die urgentie te creëren. De vakbeurs van de toekomst gebruikt de inhoud van het evenement op slimme wijze om Fear Of Missing Out te vergroten onder de online bezoekers. Het op de juiste manier versterken van inhoud, het presenteren van verbanden, het uitzenden van verrassende momenten, het zijn allemaal tactieken die de aanwezigheid in de nabije toekomst veiligstellen.

Veel mensen die samenkomen

Waar het op neer komt is dat we het weliswaar eens kunnen worden dat de oude redenen waarom we aanwezig zijn langzaam aan het afnemen zijn, maar dat er nog steeds een grote meerderheid van de aanwezigen opduikt, ook al vinden ze het niet leuk. Ze moeten er eigenlijk zijn, omdat hun baas hen dat heeft verteld, omdat ze weg willen van hun echtgenoot (laten we eerlijk zijn), omdat het de gebeurtenis van het jaar is, omdat ze die persoon moeten ontmoeten die alleen naar die beurs gaat. De redenen zijn meervoudig en ze kunnen goed of fout zijn, maar beurzen slagen er toch in grote groepen mensen aan te trekken die anders nauwelijks bij elkaar zouden komen. Vooral als het gaat om pers, beslissers en vips, hebben beurzen nog steeds dat speciale evenementgevoel.

Het feit dat we daar moeten zijn, is een aanwinst voor de handelsbeurs van de toekomst. Vele, vele malen zaten organisatoren van beurzen comfortabel op hun merk, met de enige missie om ruimte te verkopen. Hoe zit het met de aanwezigen? Hoe kun je gebruik maken van deze smeltkroes van zielen en het echt speciaal maken? Beurzen moeten hun status van unieke kansen behouden om samen te komen als een grote groep. Deze zienswijzen zijn essentieel voor het voortbestaan ​​van dit medium. Alle beslissingen moeten op strategisch niveau worden genomen om te benadrukken dat uw beurs een van de weinige, zo niet het enige moment is om zoveel mensen te ontmoeten die u nergens anders kunt ontmoeten. Je moet actief gebieden en activiteiten creëren voor grote groepen om aanwezigen van allerlei aard te ontmoeten of te mengen en te vermengen.

Bezoekers willen kleine beurzen
Overweeg echter dat we misschien te veel afhankelijk zijn van kwantiteit en kwaliteit? Zijn het de enorme aantallen bezoekers of de juiste mensen daar die het verschil maken? Met het gehoste model van de koper, bijvoorbeeld, zorgt dit ervoor dat de kopers ervoor zorgen dat ze van het juiste kaliber zijn en exposanten en deelnemers de gelegenheid geven om zaken te doen op de show. Misschien kan het verkleinen van de voetafdruk van de beurzen die we organiseren onze exposanten, sponsors, partners en aanwezigen op verschillende manieren een betere kans geven? Deze enquête van mei 2017 benadrukt waarom marketeers kleinere beurzen meer waarderen dan grotere beurzen wereldwijd. Over het algemeen beschouwt 92 procent van de respondenten de kleine beurs als een betere investering.

 

Ik wou dat ik je meer tactieken kon geven, maar dit artikel is een strategische, merkgerichte beslissing die niet vertaald kan worden in 'doe dit / doe dat' tips. Stel jezelf de vraag, maak je beslissingen binnen jouw beursconcept die bezoekers helpen om echt te beseffen en te beleven wat de kracht en de schaalgrootte van je evenement is en om volledig te begrijpen dat het echt een unieke kans is om iedereen binnen een of twee dagen te ontmoeten? Dit is de sterkste propositie voor zakelijk netwerken die u kunt maken.

Kwaliteit van de inhoud vergroten
Hoe kun je als bezoeker de content gebruiken?

Ik sprak in het verleden over conferentiebeurzen, als een overgangsmodel voor beurzen. Ik denk dat we veel verder zijn dan dat. Deelnemers spreken luid en duidelijk. De plekken op uw beursvloer waar kennis gedeeld wordt, worden overspoeld door hordes bezoekers die op zoek zijn naar dat kleine beetje van inzicht. Voortdurend zijn ze misleid met resultaten. Beurzen zijn echter beurzen, het zijn geen conferenties. Ze moeten trouw blijven aan hun missie om zakelijke kansen te creëren voor deelnemers en exposanten. Hoe voldoe je aan deze ongelooflijke behoefte aan inhoud?

Laten we een stap terug doen. Is het niet raar? Hoe kunnen bezoekers dorstig zijn naar inhoud in een tijdperk waarin inhoud zo toegankelijk is? Deelnemers hebben dorst naar inhoud die drie doelen dient:

  • Het filtert geluid met autoriteit
  • Het zet aan tot verandering
  • Het geeft technische educatie


De drie overgebleven pagina's van jouw beursprogramma kun je dan wel vullen met rotzooi, omdat het alleen maar voor irritaties zorgt bij jouw bezoekers...

Toegang tot veel online inhoud betekent verwarring. Het betekent ook decontextualisatie en vertaalt zich daarom in een gebrek aan actie. Online-inhoud is vaak pakkend en beknopt, je kunt niet leren van beknoptheid en aanstekelijkheid. Daarom moeten beursplanners zich concentreren op inhoud die zorgt voor het filteren van de ruis. Een duidelijke richting geven aan de verwarde online toeschouwer. De vakbeurs van de toekomst ondersteunt inhoud die verandering sprekers, concepten en ruimtedesign die participatie van uw bezoekers ondersteunen. Ten slotte biedt de vakbeurs van de toekomst certificerings- en onderwijsprogramma's die het onderwerp behandelen met autoriteit en verticaliteit. Ze bieden een echte opleidingskans die een of twee dagen duurt en is meeslepend. De laatste kan de sterkste geldmaker worden voor beurzen in de toekomst.

 

Aandacht voor de mens

Niet meer. Geen pijn meer, geen vermoeidheid meer, geen geschreeuw meer, geen lullig broodje meer, terwijl je in een gang staat of op een trottoir zit... De vakbeurs van de toekomst erkent dat evenementen over mensen gaan en dat ze dus vriendelijk zijn voor mensen. Vooruitstrevende planners van beurzen zijn zich gaan afvragen waarom ze bepaalde dingen doen. Ze begonnen de status-quo uit te dagen en dat loont.

Tijdens het bijwonen van de meest populaire vakbeurs IMEX, plaatste ik deze foto op social media:

 

Ik was verrast door hoeveel mensen ik ontmoette. Ze waren allemaal onder de indruk van de moeite die de vakbeurs heeft gedaan om een ​​plek te bieden om te zitten, lekker te eten en naar muziek te luisteren. Betaald eten, natuurlijk, maar hey! Ongelooflijke inspanning om mensvriendelijk te zijn en tegemoet te komen aan grote menigten met een verstandige aanpak. Hebben ze een revolutie teweeggebracht in het model? Niet echt. Toch zal ik hun aandacht voor mijn welzijn voor altijd herinneren. Ze hebben me niet voor de gek gehouden om zaken te doen of te stoppen bij hokjes. Ze stelden me in staat om op te laden, zodat ik meer mensen kon ontmoeten en meer zaken kon doen.

De verschuiving hoeft niet storend of dramatisch te zijn. Het moet je aanwezigen van dienst zijn, dat zijn gewoon mensen zoals jij en ik zijn. Het moet een doel hebben. Daarover gesproken... 

 

De rol van het doel van uw beurs


Wat is het doel van uw beurs? U kunt een lijst met honderd items maken of een paar van de bovenstaande redenen. De waarheid is dat weinig beurzen een duidelijk doel voor ogen hebben. Een doel dat werkelijk alle individuen verbindt. Een doel dat alle elementen van deze zeer ingewikkelde puzzel op zijn plaats laat vallen. Beurzen hebben elk jaar een ongekende kans om een ​​enorme hoeveelheid verandering teweeg te brengen dankzij hun omvang. Omdat we het er allemaal over eens zijn dat evenementen gedrag moeten veranderen, hoe verandert uw vakbeurs dan uw branche?

Zakelijke kansen creëren of netwerken zijn effecten; het zijn geen oorzaken.
Zij kunnen niet de doelstellingen van uw beurs zijn. Als dat zo is, is het heel gemakkelijk om terug te vallen in de gebruikelijke demoraliserende tactieken. Kun je winst maken terwijl je verandering creëert? Natuurlijk kan je dat. Waarde is jouw vriend. Hoe creëer je waarde in gelijke mate voor je aanwezigen, exposanten, artiesten, lokale gemeenschap? Zijn er onconventionele manieren om een ​​nieuw doel aan je show te geven?

Ik heb geen antwoord voor je. Het gaat om jou. Het gaat over jouw evenement. Te vaak zijn eventplanners beschreven als uitvoerders, ik geloof dat we tot de beste strategen op deze planeet behoren. Daarom laat ik dit open voor jou om het uit te zoeken met je team. Stuur me je of onze collega's van EventBranche.nl het antwoord in de comments.

Ten slotte
Zijn beurzen voorbij? NEE. Verre van dat. Ze veranderen echter, gedreven door de ongelooflijke verandering in onze samenleving, economie en technologische omgeving. Deelnemers hebben nieuwe redenen waarom ze beurzen bezoeken. We moeten deze enorme kans benutten om een ​​betere, krachtigere en meer doelgerichte bijeenkomst te zijn.
De beurs van de toekomst is geboren en zal nooit meer hetzelfde zijn. Ben je klaar om mee te doen?

The Trade Show of the Future first appeared on EventMB

 

 

EventBranche.nl is partner binnen het EventMB-network

 
© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.