De+8+%2B+1+wijze+lessen+van+televisie+evenement+Televizier+Gala+2014
Nieuws

De 8 + 1 wijze lessen van televisie evenement Televizier Gala 2014

AWARDUITREIKING GALA - Het is algemeen bekend: de wetten van theatervoorstellingen en televisieprogramma's zijn veelal wijze lessen voor eventconcepten. Daarom is het wel interessant om één van de best bekeken televisiemomenten van het jaar eens nader te bekijken: de lessen van het Gouden Televizier Ring Gala.

Door het Televizier-gala als een evenement te benaderen krijgen we een aantal wijze lessen:

1. De waarde van een goed voortraject
Het voortraject naar de uitzending en het gala toe was nagenoeg perfect en volledig multimediaal. De vele tienduizenden berichten op de diverse kanalen maakten in het voortraject een perfecte spanningsboog en mede daardoor zal het record aantal kijkers van 2,25 miljoen bereikt zijn. Daarnaast bleken de uitingen op sociale media een perfecte graadmeter voor de uitslag. Op Emerce.nl is goed te zien dat slechts 1 uitslag verschilde met de social media aandacht vooraf.

2. Lijstjes scoren nog altijd
Zeker als die lijstjes gekoppeld zijn aan een groot aantal winnaars, met verschillende achterban, zodat het altijd spannend blijft om te blijven kijken. De slimme afwisseling tussen live uitreiken en opgenomen (licht humoristische) verrassingsprijzen, werkte prima voor de concentratie.

3. Playbacken op een live event werkt niet
Tja, het is en blijft televisie en dus kan een optreden waarbij de zangeres aan het eind van de act met een auto bij Carré wegscheurt, waarschijnlijk niet live gezongen worden, maar als er al vocals te horen zijn, terwijl de artiest een fractie van een seconde later inzet (vanaf 02:40) dan doet dat toch afbreuk. Neemt niet weg dat het een optreden was vol show en beleving én goed gezongen, maar niet live...

4. Creativiteit leidt tot verrassing
En dat zorgt er dan zelfs voor dat je geboeid naar een aftelklok kijkt...

5. Ingestudeerde praatjes voor de uitreiking: tenenkrommend
Authentiek, transparant, storytelling...het zijn dé termen van het tweede decennium van de 21e eeuw. Dat betekent vooral dat het intrinsiek moet zijn. De ingestudeerde gesprekjes voorafgaand aan de uitreiking van iedere award, waren soms tenenkrommend.

6. Klasse locatie
In een zoektocht naar onconventionele locaties, pop-up accommodaties, etc liet Carré tijdens het gala zien, dat een locatie waar je gala verwacht, perfect tot zijn recht kan komen. Zeker als het concept af en toe de klasse-uitstraling doorbreekt, bijvoorbeeld door zichtbaar op en af te bouwen, een act door het publiek heen, etc.

7. Korte concentratieboog, dus korte items
Een onderzoek in de evenementen- en congresbranche wees onlangs uit dat de concentratieboog nog verder zal krimpen. Daar hield het Televizier Gala prima rekening mee: veel korte items, korte speeches en over het algemeen dus een prettig tempo in het concept. Ook het doorbreken van het gala met korte filmpjes en een pop-up talkshow werkten prima voor de aandacht.

8. Emotie (familieleden) als kers op de taart
Eigenlijk past een koude benadering van het inzetten van emotie niet en eigenlijk zou de emotie spontaan moeten ontstaan. Het Televizier Gala bewees dat emotie vanuit regie ook erg mooi kan zijn, door bijvoorbeeld familieleden de genomineerden toe te laten spreken of door de vrienden van Johnny de Mol in al hun openheid het podium te geven.

8+1. ...oh ja, humor werkt...
Humor, het blijft subjectief wat wel en niet grappig is. Maar als het er dan op lijkt dat het niet gescirpt is, dan is Chantal Janzen best grappig:


>> Veel meer inspiratie opdoen? Meer wijze lessen? Alles over hoe evenementen van meerwaarde kunnen zijn? Kom naar Dag van het Evenement.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.