Het+nieuwe+tijdperk+in+partycatering%3A+modulair+aanbieden+%26+local+globalisation
Nieuws

Het nieuwe tijdperk in partycatering: modulair aanbieden & local globalisation

EVENEMENTEN PARTYCATERING - EventBranche.nl zet iedere week een Select-rubriek in de spotlights; dit keer is dat 'partycatering'. Wat zijn de trends en ontwikkelingen en hoe zit het in de praktijk met de allergenen wetgeving? The Food Line-Up, Vineyard Catering en Van Dam Catering geven antwoord.




Wat zijn de trends en ontwikkelingen voor 2016 op het gebied van partycatering?

Lotte Wouters, The Food Line-Up:

'Het is een nieuw tijdperk wat betreft partycatering. Catering staat niet meer verstopt achter pipe & drape maar krijgt een hoofdrol tijdens de events. Alles wordt ter plekke bereid door verschillende experts in plaats van 1 bulk cateraar. De foodtruck trend wordt breder en verplaatst zich naar binnen. Daar ontstaan allerlei verschillende ‘eilandjes’ waar je iets met eten kunt ‘ervaren’. Van speakeasy restaurantjes tot uit-schuif-restaurants. Wat betreft het soort eten zie je dat Nouveau Ruig & street food langzaam de standaard worden vanwege hun speelse  en ‘echte’ karakter. Geen legbatterijen met uitzendkrachten in dezelfde pakjes maar kenners en ambachtslui met elk hun eigen identiteit.'

Kim Flinkerbusch, Vineyard Catering:
'De Internationale keuken, gekookt van overwegend Hollandse ingrediënten, is één van de nieuwe trends. Met veel buitenlandse invloeden, maar wel met verse en lokale ingrediënten. Daardoor zijn er tegenwoordig bijvoorbeeld Nederlandse boeren die quinoa, zeewier, exotische pepers, vanille en zoete aardappels verbouwen. Local globalisation wordt dat ook wel genoemd. Daarnaast zijn er steeds meer opdrachtgevers, vooral de grotere evenementenlocaties, die willen kiezen of er alleen food & koks of ook inrichting & decoratie, dranken & bediening via de cateraar komt. De cateraar moet hier flexibel in zijn en echt een aanvulling zijn voor locaties waar nodig. Modulair aanbieden noemen we dat bij Vineyard', aldus Flinkerbusch.

Carola Meijer, Van Dam Catering:
'Wij zien ook dat het personaliseren van een event doorgetrokken wordt in de culinaire invulling. Denk hierbij aan burgers met een brandmerk van het bedrijfslogo of gepersonaliseerde jampotjes, maar ook een sapje of gerecht speciaal ontwikkeld voor onze opdrachtgever met daarin producten verwerkt uit de streek waar het bedrijf gehuisvest is of waar het een speciale band mee heeft.'

De ambacht van eigen producten produceren
'Onze vrienden van Brandt & Levie hebben zelf worst maken weer hip gemaakt, en daar danken wij ze hartelijk voor! We zien steeds meer bedrijven, en consumenten, die het belangrijk vinden om te weten waar producten vandaan komen en hoe ze worden geproduceerd', vervolgt Meijer.

Zoet is het nieuwe hartig
'Niet alleen een lust voor het oog, maar zeker net zo lekker! Op social media geen gebrek aan zoet op dit moment. In Amerika zijn de donuts mooier versierd dan ooit tevoren, en ook taarten maken weer een opmars. Uiteraard blijven we nog steeds braaf onze gezonde sapjes drinken, maar de lunch afsluiten met een crêpe of stukje taart moet kunnen!', zegt Meijer.

Iedereen in de horeca- en cateringbranche kent inmiddels de nieuwe regeling omtrent het vermelden van allergenen in voedingsmiddelen. Maar hoe zit het in de praktijk met deze allergenen wetgeving? Wordt dit door iedereen opgepakt?

'Als cateraar zien wij dat het voedselbewustzijn nog steeds groeit bij onze opdrachtgevers, al hebben wij als leverancier van eten op events al veel langer te maken met gasten die speciale dieetwensen hebben door allergieën. Toch heeft de allergenen wetgeving naar ons idee niet altijd het gewenste resultaat. Als cateraar is het ontzettend leuk om met producten uit het seizoen te werken, een menu op maat te maken en diverse thema’s in de culinaire invulling te verwerken. Het 'jammen' van onze koks met food is door de allergenen wetgeving wel anders geworden. Toch weten onze koks daar altijd een verrassende draai aan te geven', zegt Carola Meijer van Van Dam Catering tot slot.

(Dit artikel maakt onderdeel uit van EventBranche Select, de contentpromotie-tool voor de evenementenbranche)

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.