Grote+onzekerheid+in+Engeland%3A+eventmarketingbudget+groeit+wel+door
Nieuws

Grote onzekerheid in Engeland: eventmarketingbudget groeit wel door

EVENTMARKETING ONDERZOEK - Eventmarketing budgetten in Engeland groeien ook in het derde kwart van 2017 rustig door. Qua diverse marketingmiddelen staan events in de groeilijst op een tweede plek achter internetmarketing. De eventmarketingbudgetten groeien met 9,4 procent, blijven daarmee achter op het gemiddelde van 9,9 procent groei, maar dat komt door de grote groei van internetmarketingbudgetten: 17 procent.

Onderzoeksbureau Bellwether laat weten dat ondanks de groei, de cijfers een vorm van onzekerheid laten zien. Volgens het onderzoek een direct gevolg van de Brexit. Een situatie die Nederland niet bekend is, maar toch blijft de verdeling en de procentuele groei een aardige benchemark voor de Nederlandse eventmarketing en live communicatie wereld.

Q3 2017 - marketingbudgetten in het Verenigd Koninkrijk, gemiddelde groei 9,9%

1. Internet - 17%
2. Events - 9,4%
3. PR - 7,2%
4. Other - 2,3%
5. Direct - 0%
6. Sales promotions - 0%
7. Main media advertising - 0%
8. Market research -  -2,4%

De onderzoekers zijn ondanks dit 20e groeikwartaal op een rij voor marketingbudgetten, toch niet overdreven optimistisch. Zo gaf bijna 70% van de respondenten aan dat ze geen groei verwachten tov Q2. 'Slechts' 21 procent verwacht een groei en iets meer dan 1 op de 10 verwacht dat de budgetten dalen. Voorzichtig wordt al vooruit gekeken naar 2018 waar de groei wel eens tot stilstand zou kunnen komen.

Ook Nederlandse politiek van invloed
'Het is een ander land, andere omstandigheden, maar wel hetzelfde krachtige marketing- en communicatieveld en daarom goed om in de gaten te houden. De Brexit brengt een onprettige onzekerheid waardoor events hun strategische anker in een bedrijf of anker kwijtraken, want welke koers zal gevaren worden. Ook in Nederland horen we geluiden hoe 'politieke situaties' tot een onzekere markt kan leiden. Zo liet één van de toonaangevende locatie van Nederland onlangs weten: 'November is bij ons al jaren de absolute topmaand. Dat is nu niet zo. We missen een groot aantal opdrachten/events uit de overheidshoek. Dat kan wel eens te maken hebben met de langdurige formatieperiode', slaat de redactie van EventBranche.nl een brug. 'Wel goed om te zien dat eventmarketing nu al 4 jaar op een rij positieve groeicijfers laat zien en in verhouding altijd in de top van de marketingbudgetverdeling staat.'

#jointheLIVErevolution

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.