4+wijze+lessen+van+Gouden+Giraffe+winnaars%3A+maak+nieuwswaarde+en+word+onderdeel+van+de+bedrijfsstrategie
Nieuws

4 wijze lessen van Gouden Giraffe winnaars: maak nieuwswaarde en word onderdeel van de bedrijfsstrategie

EVENEMENTENLOCATIE KASTELEN - Een bijzonder evenement: Event Company, benaderde EventBranche.nl en Aaaaha! the actor Factory van Erik Peekel om samen een evenement neer te zetten voor een grote groep opdrachtgevers en prospects. Dat leidde uiteindelijk tot Giraffen in het Kasteel.

Maar liefst 4 van de 5 winnaars van de Gouden Giraffe Event Awards namen de aanwezigen mee in hun keuzes, hun concept en vooral hun effect. Met als decor het jongste kasteel van Nederland, De Hooge Vuursche in Baarn, één van de locaties van EventCompany, werd het een prachtige middag.

Wij zetten de lessen van vier onderscheiden evenementen voor je op een rij:

                       

TIP 1: kies niet voor kwantiteit, maar voor de juiste mensen en vergroot de impact door nieuwswaarde

Women Inc. won in de categorie ‘congressen’ met De Toekomst van de Gezondheidszorg. Het hoofddoel was het agenderen van gendersensitieve gezondheidszorg, en dat is zonder twijfel gelukt. Met de aanwezigheid van de zes sleutelfiguren die het mandaat hebben verandering aan te brengen in alle disciplines van de gezondheidszorg en koningin Máxima, kon niemand meer om het congres heen. Bovendien maakte minister Edith Schippers van Volksgezondheid tijdens het congres bekend dat de komende jaren 12 miljoen euro uitgetrokken zal worden voor onderzoek naar gezondheidszorg voor vrouwen. Het onderwerp kreeg veel aandacht in de nieuwsmedia. Het congres vormde daarmee zowel het begin van de campagne ‘Behandel me als een dame’ als het sluitstuk van heel veel voorbereidend werk. En dat is misschien meteen de opvallendste les die Women Inc. ons leert: breng de juiste mensen samen én vergroot je impact door het bieden van nieuwswaarde.

 

 

TIP 2: een evenement is geen eenmalige gebeurtenis, maar onderdeel van een bedrijfsstrategie

Het bedrijf Pop Vriend Seeds schakelde D&B Eventmarketing in voor het jubileumevenement bij hun zestigjarig bestaan. D&B Eventmarketing draaide de vraag om. Het was niet langer “Wat kunnen we inzetten om het jubileum te vieren?”, maar “Hoe kunnen we het jubileum inzetten om het bedrijf te vieren en te versterken?” Dat bleek de eerste stap naar het winnen van de Gouden Giraffe in de categorie ‘interne events’. Met de evenementencampagne ‘Feel the Beat’ heeft D&B Eventmarketing met succes de bedrijfscultuur een boost gegeven door de bedrijfswaarden te activeren en een cultuurveranderingstraject in gang gezet. Wat is dan de les die D&B Eventmarketing ons kan leren? Zie een evenement niet als een eenmalige gebeurtenis, maar als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Bekijk hier de 'pitch' van Pieter Bas Boertje: Het evenement hoort thuis in de bestuurskamer

 

TIP 3: stem je evenement af op de verschillende doelgroepen die je bedient

2016 was het 500e sterfjaar van de meester Jheronimus Bosch, en werd daarmee omgedoopt tot het Bosch-jaar. Ter ere van dit jaar werd de grootste collectie van werken van Bosch ooit samengebracht in  het Noordbrabants museum. Aan Artishock Events & Marketing de eervolle taak om deze tentoonstelling op de kaart te zetten. Een taak die absoluut succesvol is uitgevoerd, getuige de overweldigende bezoekersaantallen, het museum moest zelfs midden in de nacht open om bezoekers te ontvangen. Het evenement won de Gouden Giraffe in de categorie ‘brand events’. Artishock werkte voor drie opdrachtgevers, soms met tegenstrijdige wensen en verwachtingen. Daardoor is het evenement afgestemd op de smaak van verschillende doelgroepen. De les: stem je evenement af op de verschillende doelgroepen die je bedient.

 

 

TIP 4: Een goed evenement is niet klaar wanneer het afgelopen is...

2016 was ook het tiende jaar waarin de Accenture Innovation Awards werden uitgereikt – dit evenement won in de categorie ‘relatie events’. Accenture organiseert een toekomstgericht evenement waarin innovaties breed baan krijgen, en de beste innovaties een podiumplek krijgen. De Accenture Innovation Awards is ook voortdurend bezig om zich te vernieuwen. Leidende vraag hierbij is constant: “Met welke innovaties kunnen wij onze bezoekers beter tot dienst zijn tijdens en na het congres?” Met ingenieuze oplossingen weet Accenture haar bezoekers zo iedere keer weer een unieke ervaring te bieden. Daarbij is zij heel bewust bezig met het natraject. Laat dat dan ook de les van Accenture zijn: een goed evenement is niet klaar wanneer het afgelopen is

Deze gouden lessen sluiten naadloos aan bij de observaties die Sjoerd Weikamp (Eventbranche.nl én organisator van de Gouden Giraffe Event Awards) aan het begin van de bijeenkomst al deed: ‘evenementen laten zich niet in hokjes stoppen’. Gelukkig maar.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.