%2735+evenementenlocaties+gebeld%2C+slechts+1+voldeed%27
Nieuws

'35 evenementenlocaties gebeld, slechts 1 voldeed'

EVENEMENTENLOCATIE TOEGANKELIJKHEID - EventBranche.nl gooit in de komende maanden het roer volledig om. Daarover binnenkort meer. Eén van de vaste onderdelen op de site zijn de artikelen waarin kennispartners hun expertise delen. Veelal van mensen net iets buiten onze branche. Om af te trappen: Marianne Dijkshoorn van Welkom Toegankelijkheid & Evenementen over wetgeving met invloed op onze branche.


Onderwerp: Toegankelijkheid evenementenlocaties
Gastredacteur: Marianne Dijkshoorn - Welkom Toegankelijkheid & Evenementen
Eerdere publicaties over dit onderwerp: Eerste Kamer stemt in met gehandicaptenverdrag


Afgelopen week is het VN Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap uit 2006 geratificeerd in Nederland. Voor veel mensen met een handicap was dit een enorme mijlpaal omdat de toegankelijkheid in Nederland niet op orde is. Denk bijvoorbeeld aan drempels en opstapjes bij ingangen en te kleine aangepaste toiletten. Een voorbeeld over de toegankelijkheid van locaties is dat Marianne Dijkshoorn voor een opdrachtgever zocht naar een meetinglocatie voor een groep van twintig personen met daarin een rolstoelgebruiker en een rollatorgebruiker. Zij belde vijfendertig locaties. Op vier na hadden zij geen (goed) aangepast toilet. Slechts één locatie voldeed en daar is de groep ondergebracht.

Officieel onderzoek op jouw locatie?
Het VN Verdrag geeft mensen met een handicap recht op meer toegankelijkheid, zelfstandigheid, gelijkheid en doeltreffendheid. Als mensen met een handicap ervaren dat ergens iets niet op orde is mag iemand met een handicap een klacht indienen bij Het College voor de Rechten van de Mens. Dit college bevordert, bewaakt, beschermt en belicht mensenrechten in Nederland door onderzoek, advies, voorlichting en monitoring.
Kortom, als jouw evenementenlocatie na 1 januari 2017 niet op orde is wat betreft toegankelijkheid,dan kan je een officieel onderzoek krijgen na aanleiding van een klacht van iemand met een handicap. Uit een onderzoek kan  een waarschuwing of een plicht tot aanpassen komen.

13% heeft een beperking
Toegankelijkheid is niet alleen voor de 13% (cijfers CBS) van de mensen met een beperking essentieel, maar is ook noodzakelijk voor 40% van de bevolking, denk hierbij aan de ouderen met rollators en ouders  met kinderwagens. Uiteindelijk is een goede toegankelijkheid voor elke bezoeker comfortabel.

TIPS:
- Wees altijd voorbereid op de komst van een rolstoelgebruiker. Als hij of zij erin kan, dan kunnen andere bezoekers er ook beter in.

- Zorg dat een aangepast toilet altijd bruikbaar en beschikbaar is en dus niet de sleutel bij de receptie neerleggen (extra meters maken kost iemand met een handicap veel energie) of de ruimte gebruiken als opslag.

- Ga je de locatie aanpassen? Vraag dan ook een ervaringsdeskundige met kennis erbij van NEN1814. Zij weten precies hoe en waar een rolstoelgebruiker kan draaien en zich bewegen kan.

- Vermeld op je website welke voorzieningen er op jouw locatie aanwezig zijn. Is er een invaliden parkeerplaats, aangepast toilet, ringleiding, een rolstoelhelling (ramp) etc.? Plaats hier foto’s en afmetingen bij, zodat mensen met een handicap zelf kunnen bepalen of ze erheen kunnen gaan. Een goede toegankelijkheid is een USP waar mensen met een handicap naar op zoek zijn. Nodig hen via de website uit specifieke vragen over de toegankelijkheid te mailen.

- Wat is je liftcapaciteit? Plaats een groep met veel minder validen niet op de bovenste verdieping. Programma’s lopen snel uit als het overgrote deel slechts een voor een met de lift kan.

- Vraag een opdrachtgever altijd naar het feit of hij/zij minder validen verwacht als gast en wat voor soort handicap zij hebben zodat jij eventuele voorbereidingen kan treffen.

- Rolstoelgebruikers vragen andere aanpassingen dan autisten, slechtzienden of slechthorenden.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.