%283%2F3%29+Effectmeting+belangrijker+dan+daadwerkelijke+effect%3F
Nieuws

(3/3) Effectmeting belangrijker dan daadwerkelijke effect?

EVENEMENTENBUREAU BEDRIJFSUITJE - De invoer van de nieuwe werkkostenregeling blijft een terugkerend onderwerp. Wat zijn de merkbare effecten hiervan, is er een veranderende vraag vanuit de opdrachtgever en in hoeverre wil een opdrachtgever tegenwoordig ook weten wat het effect van een bedrijfsuitje is?

Jur Elders van Uitjes.nl merkt dat opdrachtgevers zich meer bewust zijn van het feit dat een bedrijfsuitje meer biedt dan alleen het versterken van de onderlinge band. 'Het is een middel om de organisatie naar een hoger plan te tillen. Steeds meer opdrachtgevers geven vooraf duidelijk de doelstelling(en) aan. We bepalen steeds vaker samen de geschikte meetmethode (bijvoorbeeld door enquêtes, diepte-interviews of vergelijkingen) om de ROI te bepalen.'

'Bij ons is dat al wat langer merkbaar', geeft Dennis Kats van Jobbeleving aan. 'De Jobbelevingen die wij verzorgen zijn juist meer inhoudelijker dan alleen een workshop of clinic. Hier komen de verschillende beroepen meer tot zijn recht. Ook verteld de uitvoerder van de Jobbeleving meer over opleiding, diploma en bijscholing om een betreffende beroep uitvoer te kunnen maken.'
 


'Steeds vaker wordt ook de tevredenheid en mening van bezoekers gemeten'



Marcel Eilering, Game Events: 'Bij GameEvents spreken we met opdrachtgevers vaak over het effect van een evenement. Voornamelijk bij de zakelijke evenementen die verder gaan dan ‘lang leve de lol’. Bedrijven realiseren zich dat relaties en personeel één van de belangrijkste bezittingen zijn die ze hebben. Steeds vaker wordt ook de tevredenheid en mening van bezoekers gemeten.'

Toon Verbraak van WAVE-Citygames geeft aan dat de vraag over het daadwerkelijke effect van een evenement in zijn tak van sport zelden tot nooit voor komt. 'Misschien is men al overtuigd van de meerwaarde van onze programma’s? Opdrachtgevers worden door ons eens per jaar uitgenodigd voor een soort Open Dag, ter kennismaking en om zelf te ervaren wat de mogelijkheden en meerwaarde zijn van de citygames.'

Giulia Vinken, Down South Events:
'Het belang van het effect is heel afhankelijk van de opdrachtgever zelf, en dan bedoelen wij qua functie. Is het een van de medewerkers of personeelsvereniging die de taak krijgen een event te organiseren voor het personeel. Dan hebben we het over hele andere doelstellingen ten opzichten van een eigenaar, (filiaal) manager of directeur.'

'Het belang van een medewerker is vaak dat iedereen mee gaat en er ongecompliceerd veel lol gemaakt kan worden waarbij iedereen elkaar ook even kan spreken.
Wanneer het gaat om een manager dan ligt de focus veel meer op de effecten op lange termijn. Vaak combineren wij deze twee zaken tijdens onze teamtrainingen. Voor de manager of directeur een naslagwerk voor de toekomst en de medewerkers een mooie dag waarbij gezelligheid en sfeer voorop staat.'
 


'Wij krijgen niet vaak vragen over de effecten van een bedrijfsuitje van onze opdrachtgevers'



Jos Pagen, Time Out Events:
'Voor de evenementen in de zin van bedrijfsuitjes is het sociale karakter van belang. Collega’s ontmoeten in een andere omgeving geeft meer beleving onder elkaar, koppel dat aan een leuke combi van activiteiten met voor ieder wat wils, en het blijft een event met een hoge herinneringswaarde. Interne Evenementen met een zakelijk karakter hebben uiteraard een lerend deel in de zin van sprekers, innovaties, productontwikkelingen. Externe evenementen zoals relatiedagen hebben hun resultaatmeting in de sales/omzet. Klantenbinding en klantenbeheer is hier het sleutelwoord.'

Ook Jack Zuidema van Amsterdam Boat Events krijgt de vraag over het effect van een evenement door de opdrachtgever echter zelden. 'Zelf benadrukken wij dat de positieve effecten op de sfeer binnen een team of op een zakelijke relatie groot zijn wanneer je 2 uur samen op een bootje hebt vertoefd.

Joost Frijlink, Omnivents:
'Wij krijgen niet vaak vragen over de effecten van een bedrijfsuitje van onze opdrachtgevers. Als zij hierover willen sparren met ons, is dat natuurlijk altijd mogelijk!'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.