25+jaar+Party+Rent+Group%3A+%27Toenemende+vraag+naar+luxe+uitvoering+en+exclusieve+producten%27
Nieuws

25 jaar Party Rent Group: 'Toenemende vraag naar luxe uitvoering en exclusieve producten'

EVENEMENTENVERHUUR - Party Rent Group is met bijna 25 vestigingen in diverse Europese landen en dit jaar exact 25 jaar ervaring als evenementenverhuurder, een ideale graadmeter als het gaat om de ontwikkelingen en vraag in de eventmarkt. Party Rent Group bevestigt dan ook de sterke hang naar pure kwaliteit: 'De vraag naar luxe en exclusief neemt toe.'

Het jaar van oprichting is 1992 en dit jaar bestaat het bedrijf 25 jaar. Begonnen in een hal met aangrenzend kantoor, bestaat de ondernemersgroep nu uit 23 vestigingen in verschillende Europese landen. In gesprek met Sales Manager Frank Geurink en directeur Joris Bomers van de jubilerende Party Rent Group.

De verklaring voor de groei in een notendop volgens Frank Geurink (foto hierboven, rechts), Sales Manager Nederland: 'Er is in de eventwereld een toenemende vraag naar luxe uitvoering en exclusieve producten, verder is er behoefte aan een leverancier die complete inrichtingsconcepten kan ontwikkelen. Sinds jaren leggen we ons toe op beide gebieden en proberen daarin echt onderscheidend te zijn.'  

Geen meubelverhuur, maar werken vanuit conceptgedachte
'De kracht van ons bedrijf zit hem onder andere in de creativiteit en gedrevenheid van onze medewerkers, maar natuurlijk ook in ons businessmodel. Het gaat er om hoe en waar we de klant meerwaarde kunnen bieden. Veel collega’s houden zich voornamelijk bezig met het pure verhuren van meubels. Daar is op zich niets mis mee, maar wij hebben jaren geleden al voor een andere richting gekozen en die keuze was heel bewust. Als mensen zich op hun gemak voelen, blijven ze langer, is er ruimte voor interactie en dat versterkt het effect van live communicatie.' 



'Met dit als basis zijn we steeds meer en professioneler gaan werken vanuit een conceptgedachte. Daarbij staat één vraag altijd centraal: ‘wat is het doel van een event?’ Vanuit dat doel werken we inrichtingsconcepten uit die beantwoorden aan de doelstellingen van de opdrachtgever. Een event is een investering. De nadruk ligt niet op het feit dat het geld kost, maar op het feit dat het iets oplevert. De kracht van live wordt steeds meer erkend en dat is terecht', vult directeur Joris Bomers (foto) aan.

Duits-Nederlands DNA
Frank Geurink bedient al zeven jaar vanuit Bocholt de Nederlandse markt bij het bedrijf dat gekenmerkt wordt door een Nederlands-Duits DNA. Frank Geurink: 'De Duitse en Nederlandse mentaliteit verschillen van elkaar, maar er zijn vooral ook veel overeenkomsten. Bovendien is het de uitdaging om van elkaar te leren en elkaar aan te vullen. Iedereen kent het begrip Gründlichkeit en daar hoort ook een bepaalde traditioneel gerichte manier van werken bij; dat is kenmerkend voor Duitsland. In Nederland is het wat minder traditioneel en ligt de nadruk vaak op de creativiteit, die wat gewaagder is dan bij de buren. En natuurlijk hebben wij de Hollandse handelsgeest. Het samenvoegen van de sterke punten van de twee landen levert een prima combinatie op.'

Joris Bomers: 'Je kunt altijd van elkaar leren en vooral ook iets doen met de specifieke kenmerken van in dit geval Nederland en Duitsland. Het gaat dus over het belang van kwaliteit, heldere afspraken en betrouwbaarheid, maar ook over handelsgeest, oplossingsgerichtheid en creativiteit. Die eerste drie begrippen worden vaak toegedicht aan de Duitse markt en de laatste drie aan de Nederlandse. Ik herken het wel, maar denk dat ze allemaal op beide landen van toepassing zijn. Ik kan eigenlijk alleen spreken over wat wij als Party Rent Group doen, wat we centraal stellen en hoe we proberen succesvol en financieel gezond te blijven. Inderdaad inzetten op kwaliteit, betrouwbaarheid en creativiteit. Maar ook gaan voor een gezond rendement. Dat betekent af en toe ‘nee’ durven verkopen, investeren in het niveau van je verkooporganisatie en de logistiek. Reclamaties heel serieus nemen, natuurlijk direct een oplossing zoeken voor de klant, maar ook grondig analyseren en de processen aanpassen, zodat die reclamaties tot het verleden gaan behoren.' 

Van losse verhuur naar ruimtelijke inrichtingsconcepten
In Nederland wordt Party Rent Group vaak ingeschakeld door eventlocaties, bureaus, cateraars en corporates. Frank Geurink: 'Bij een aanvraag verkennen we in de locaties de mogelijkheden voor verschillende inrichtingen van de eventruimtes. Naar aanleiding daarvan bedenken we concepten die qua vorm, kleur en meubilair passen. Via CAD-tekeningen, visuals en artist impressions maken we sfeerbeelden, waarover we met de opdrachtgever verder brainstormen. Onze dienstverlening gaat dus een paar stappen verder dan de verhuur van horeca- en evenementbenodigdheden. We ontwikkelen communicatieve ruimteconcepten, die de kracht van live communicatie optimaliseren. Onze tekenaars visualiseren de ruimtelijke opstellingen in 2D en 3D, zodat de klant en de andere leveranciers direct een goed beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten. Met name de 3D impressies tonen al een verrassend goed beeld van de sfeer en de uitstraling van het concept.'

Toekomst
Hoe ziet de toekomst van Party Rent Group er uit? Frank Geurink: 'In de eventbranche is er steeds meer aandacht voor styling en presentatie. De vraag naar luxere uitvoeringen neemt ook toe. Die ontwikkeling zie je de laatste jaren zeker in Nederland. In het Duitse bedrijfsleven is het al vele jaren zo dat een steeds groter deel van het marketingbudget naar live communicatie gaat en dat gebeurt in Nederland ook steeds meer. Opdrachtgevers worden zich meer bewust van de kracht van live communicatie. Party Rent Group is voorbereid op deze ontwikkelingen.'

Joris Bomers ziet de toekomst ook met vertrouwen tegemoet en kijkt ook vooral naar internationale mogelijkheden. 'Er wordt wel gezegd dat we in de toekomst naar een eventmarkt gaan zonder grenzen. Dat zou heel goed kunnen, maar ik denk wel dat iedere markt zijn eigen bijzonderheden houdt, inherent aan land en cultuur. Voor ons zijn het vooral uitdagingen. We willen de markt zo specifiek mogelijk benaderen en daarvoor moet je die markt heel goed kennen om te zorgen voor de juiste afstemming.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.