%282%2F2%29+Personeel+Evenementen%3A+over+poolmanagement+en+passend+werk
Nieuws

(2/2) Personeel Evenementen: over poolmanagement en passend werk

PERSONEEL EVENEMENTEN - Horecapersoneel is een niet te onderschatten onderdeel op een evenement. Maar hoe zorgen horeca uitzendbureaus er nu voor dat hun personeel beseft dat ze onderdeel zijn van een groter geheel? Hoe waarborgen zij dat en hoe kan de opdrachtgever hier blind op varen?

Tom Smit, JMW Horeca Uitzendbureau
'Iedere gast verwacht persoonlijke aandacht met een hoog serviceniveau waarbij alle schakels in de organisatie van het evenement goed in elkaar vallen. Wat niet van belang is voor de gast is dat dit mogelijk door één of meerdere toeleveranciers wordt gedaan. JMW begrijpt dat met haar 20 jaar ervaring als specialist in gastvrij flexibele personeelsoplossingen als geen ander. JMW weet dat ultieme gastbeleving steeds belangrijker wordt. Uit een groot Gastvrijheidsonderzoek wat binnenkort uitgebracht wordt door JMW zien we dat de factor mens de grootste impact maakt op het de beleving van de gast. Daarmee begrijpen wij dat onze mensen het verschil moeten maken. Onze oplossing daarvoor is tweeledig:'

Visie en handelen op poolmanagement:
'Door onze JMW-ers op te nemen in dedicated pools voor opdrachtgevers komen ze regelmatig terug bij de opdrachtgever. Daardoor kennen zij de ‘way of working’ van de specifieke opdrachtgever en geeft dit rust aan het party management van onze opdrachtgever. Vaste gasten zien zo ook ons personeel als een vast onderdeel van het team van de opdrachtgever.  We sturen dus heel actief op een lange verblijfsduur van onze JMW-ers. Voor specifieke partijen of vragen van opdrachtgevers haalt onze kwaliteitscoördinator ruime informatie op bij de betreffende opdrachtgever over de partij en vertaald dit naar een briefing en/of training voor onze JMW-ers voordat het evenement begint. Op die manier zorgen we ervoor dat onze medewerkers dezelfde informatie hebben als het eigen team van de opdrachtgever en kunnen ze naadloos aansluiten in de operatie.'

Het bieden van passend werk aan onze JMW-ers:
'JMW werkt met recruiters die getraind en ervaren zijn in het vroegtijdig signaleren van de wensen en behoeftes van medewerkers die bij ons solliciteren. Naast een check op referenties en gerichte ervaring in het hospitality vak, volgen potentiele nieuwe JMW’ers een selectietraining op techniek voordat iemand daadwerkelijk wordt ingezet bij de opdrachtgever. Daarnaast  gebruiken we ook een hospitality assessment. Onze recruiters gebruiken dit assessment in een persoonlijk interview om goed te weten wat de medewerker drijft. In welke omgeving hij of zij het beste uit de verf komt en in welke richting de JMW’er door wil groeien. We bieden hen diverse specialisaties aan, zoals bijvoorbeeld Barista.'

Wesley Toelen van Straecos:
'Onze managementstijl is persoonlijk maar wel logisch en strak. Wij zijn altijd benaderbaar voor onze mensen, maar als er iets moet gebeuren, dan gebeurt het ook gewoon. Ze weten waar ze aan toe zijn, maar kunnen hun werk wel ontspannen en met plezier uitvoeren. De combinatie tussen een stukje waarde toevoeging voor zichzelf en de verantwoordelijkheid die ze krijgen tijdens evenementen zorgt voor een groter loyaliteit gevoel. Niet alleen wij als organisatie willen de verwachtingen van onze opdrachtgevers overtreffen, onze mensen willen dat net zo graag.'

'Zonder goed personeel sta je nergens. Wij investeren dan ook vanaf het eerste moment in onze mensen en zijn ervan overtuigd dat de zakelijke omgangsvormen en etiquette, die ze bij ons leren, ook van grote toegevoegde waarde zijn in de rest van hun carrière. Wij gaan graag een stapje verder dan puur de uitvoering van een evenement door met onze mensen van tevoren duidelijk te communiceren, gevolgd door een goede briefing op het evenement zelf. Onze crew is hierdoor beter voorbereid en daardoor in staat om goed op bepaalde situatie te anticiperen. Naast de werkzaamheden als host/hostess selecteren we ze juist op het vermogen om mee te denken met de opdrachtgever.'

Douglas Anasagasti van UwBartender.nl:
'Wij trainen ons eigen personeel; na een intensieve training van 2 weken wordt duidelijk of je bent aangenomen. Doordat deze trainingingen verschillende oefeningen bevatten m.b.t. sales en klantcontact, raken trainees bekend met bepaalde eigenschappen/handelingen.'

'Omdat wij veel voor (drank) merken werken is het belangrijk dat wij leuke mensen aannemen. Je komt bij ons in een bartender familie waarin passie, kennis en expertise veel betekent. Wie jij bent en hoe jij een onderdeel kan zijn binnen deze familie is dan ook een belangrijk onderdeel. Bij de samenstelling van een team wordt gekeken naar het type personen, en hoe zij gezamelijk het beste rendement kunnen behalen op locatie. Alles met het oog op service naar de gast toe. Door goed in gesprek te gaan met je klant/opdrachtgever ontstaat een kader waarop je je als bedrijf kan focussen. Door die focus ook te gebruiken op management niveau zorg je ervoor dat alles gestroomlijnd kan werken en elk personeelslid de mogelijkheid krijgt om te schitteren.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.