1+op+2+marketeers+maakt+gebruik+van+live+communicatie+en+events
Nieuws

1 op 2 marketeers maakt gebruik van live communicatie en events

EVENEMENTEN ONDERZOEK - Interessante cijfers uit de Belgische markt van live communicatie en events: 1 op de 2 marketeers maakt gebruik van live communicatie. Dat is het meest opvallende resultaat van een onderzoek dat The Oval Office, een live communicatiebureau, liet doen onder bijna 1000 marketing- en communicatieverantwoordelijken bij bedrijven en overheidsinstellingen.

'De helft van de Belgische marketeers maakt al gebruik van Live Communicatie én verwacht nog een stevige groei', laat The Oval Office weten. Dat blijkt uit het onderzoek dat Nele Meulemans, studente Meertalige Bedrijfscommunicatie aan de Universiteit Gent uitvoerde in opdracht van het Belgische Live Communicatiebureau, dat eerder dit jaar samen met Bureau voor Reuring het bureau MOVE overnam. In het onderzoek werden in 2016 943 marketing- en communicatiespecialisten ondervraagd naar het gebruik van offline en online merkbelevingen als communicatiemedium binnen hun bedrijf. 

De belangrijkste resultaten van het onderzoek *

  • In 2016 liet 51 procent weten gebruik te maken van live communicatie
  • In 2013 was dat percentage nog 11 procent binnen de marketing- en communicatiemix
  • 79 procent verwacht een verdere groei van live communicatie inzet


Top 3 branches die gebruik maken van live communicatie **
1. Automotive industrie 74 procent
2. FMCG (Fast moving consumer goods) 66 procent
3. IT & Telecom 52 procent

Belangrijkste doelstellingen van de inzet van live communicatie en events
1. Merkbekendheid / brand awareness 32 procent
2. Merkengagement / brandengagement 30 procent
3. Sales / lead generation 25 procent
4. Brand preference 24 procent

Primaire live communicatie investeringen ***
1. Digital en social marketing 32 procent
2. Klantevents 24 procent 
3. Content marketing 22 procent

Belangrijkste media om merkengagement te versterken ****
1. Online en Social Marketing 61 procent
2. Evenementen 41 procent
3. TV en Radio 39 procent

 

* 8 op de 10 verwacht verdere groei
Managing partner en Creative Director Wouter Boits van The Oval Office: 'Live Communicatie streeft ernaar via de combinatie van beklijvende live ervaringen én inspirerende communicatie de band te versterken tussen consumenten, interne medewerkers en b2b-klanten met het merk, het product of het bedrijf. Het feit dat bijna 8 op de 10 respondenten (79%) akkoord gaan met de stelling '
Ik verwacht dat Live Communicatie in de toekomst aan belang zal toenemen', wijst erop dat de Belgische marketeers steeds meer overtuigd zijn van de kracht van Live Communicatie om mensen hun merk te laten beleven.'

** De top 3 van branches
Uit het onderzoek blijkt dat alle sectoren Live Communicatie integreren in hun marketingmix. Een aantal onder hen zijn al langer believers van de meerwaarde om live belevingen te combineren met creatieve online en offline communicatie om hun klanten, consumenten of medewerkers te engageren. 
Bovenaan het lijstje staan de automerken (74%) die hun nieuwste modellen graag lanceren en promoten via evenementen en brand activations. FMCG-merken die vaak hun producten op de winkelvloer, tijdens publieks-evenementen zoals festivals en shopping days of via social media aanprijzen, staan op plaats 2 (66%). De IT- & Telecommerken ronden de top drie af.   

*** De winnende mix: LIVE + CONTENT + SOCIAL
Bij de vraag aan welke componenten van Live Communicatie Belgische bedrijven het meeste aandacht en de meeste middelen besteden, staan digital en social media met 32% met stip op één. Daarna volgen klantevenementen (24%) en content marketing (22%).

**** Evenement op 2 qua merkengagement media
Olivier Trop, Strategic Director: 'We merken dat de marketingdoelstellingen van bedrijven zich steeds meer situeren op het gebied van content, strategie en communicatie. Live belevingen zoals evenementen en merkactivaties zijn contentgeneratoren geworden om via andere relevante offline en online communicatiekanalen doelgroepen te bereiken. Ze bieden een merkbeleving die tot merkengagement leidt via het liken en delen op sociale media.' Dat digital marketing aan belang blijft winnen, bewijst ook het resultaat op de vraag wat volgens de respondenten de belangrijkste media zijn die merkengagement versterken. 6 marketeers op de 10 (61%) antwoorden online en social marketing. Evenementen nemen de tweede plaats in (41%), gevolgd door TV en radio (39%). 


Over het onderzoek: 
Onderzoek uitgevoerd in opdracht van The Oval Office door Nele Meulemans, studente Meertalige Bedrijfscommunicatie aan de UGent bij 943 marketing- en communicatieverantwoordelijken van private en overheidsbedrijven. Online vragenlijst. De steekproef werd bevraagd tijdens de maand mei 2016. 

>> bekijk de complete publicatie op de website van The Oval Office

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.