%281%2F2%29+Eventapps%3A+drempel+is+laag+maar+maatwerk+is+onbetaalbaar
Nieuws

(1/2) Eventapps: drempel is laag maar maatwerk is onbetaalbaar

EVENEMENTEN APP EN APPLICATIES - Aanbieder en leveranciers van evenementenapps beschikken allemaal over een nieuwe tool/app gebaseerd op de nieuwe technieken die een evenement kunnen versterken; maar merken zij nog steeds dat er een drempel is voor het inzetten van dergelijke technische tools/hulpmiddelen? en hoe beslechten zij deze?

Joost Callaars van Yellenge (Owello) vind het goed om te zien dat het inzetten van een event app steeds meer standaard wordt maar komt wel drempels tegen: 'Onzekerheid of het wel gaat werken, gaan mijn deelnemers de app wel optimaal gebruiken en hoe implementeer ik een app eigenlijk? Voorbeelden van terechte vragen en een onderbuik gevoel wat jammer, maar ook helemaal terecht is. Organisaties hebben wellicht in de voorbije jaren ook teleurstellende ervaringen opgedaan. Een niet werkende app brengt een negatieve lading teweeg die afstraalt op het hele event. Dat is wel het laatste wat je wilt. We spreken hier uitgebreid over met onze opdrachtgevers en bieden begeleiding van scratch tot evaluatie. Wat dat betreft is Yellenge een partner en vooral geen software leverancier.'

'Groot verschil met een paar jaar geleden is natuurlijk dat aanwezige techniek een stap voorwaarts heeft gemaakt. Kwaliteit van het mobiele netwerk, WIFI installaties op event locaties zijn verbeterd en ook de smartphone zelf heeft een hoge penetratiegraad bereikt. Maar ondanks dat kan een onderbuik gevoel aanwezig blijven. Die drempels hoop je als partner en leverancier van een app te compenseren door Yellenge te laten zien, altijd meerdere oudere en recente referenties aan te leveren die ook daadwerkelijk worden geraadpleegd én vooral vanuit ervaring te spreken over wat wel en minder goed ideeën zijn.'

'Zo ontmoeten we organisaties met hele goede en creatieve ideeën maar ook met ideeën die op papier mooi klinken maar zich niet fijn vertalen in een app. Of ideeën in combinatie met techniek die in de combinatie te vooruitstrevend zijn. Ook hierin nemen we de rol van adviseur aan waarbij dus ook ideeën sneuvelen. Zo gaat het regelmatig over iBeacons. Een belofte waarmee narrowcasting is te realiseren, het aanbieden van informatie op de plek waar de event-bezoeker zich op dat moment bevindt. De iBeacons techniek is er klaar voor maar veel wat oudere smartphones niet. En ondanks dat het bereik van het Bluetooth signaal dat een iBeacon uitzend instelbaar is, komt het signaal niet altijd goed door. Dit vindplaats wanneer een persoon of object tussen de iBeacon en de ontvangende  smartphone staat. Zo komt het signaal niet goed door naar de potentiële ontvanger. Deze mist dan bijvoorbeeld de automatisch aangeboden promovideo van de standhouder. Werkt het niet, doe het dan ook niet. Dit voorkomt teleurstellingen.'

Volgens Michael Nieuwenhuijs van iMediaStars is een custom made eventapp nog altijd onbetaalbaar voor eventorganisaties: 'Het ontwikkelen van een custom made applicatie loopt al snel op naar duizenden euro’s en dat is voor eventorganisaties niet altijd betaalbaar. Events zijn maar kort en daarom bieden wij een 3 maanden mogelijkheid aan voor maar 367 euro. De app is dan 1 maand voor event en 1,5-2 maand na event te vinden in de Google Play Store en iTunes Store. Met de app kan je allerlei info plaatsen over het event, website koppelingen maken naar bv. Ticketscript of andere site, agenda functie gebruiken en heel veel meer. Hiernaast kan je onbeperkt pushberichten sturen naar gebruikers maar ook vouchers opmaken die je kan inwisselen tijdens een bezoek aan een event. Onze klanten krijgen een eigen inlog via ons CMS om dit zelf te kunnen doen en leggen wij dit zelfs uit aan onze klanten via een eenmalig gratis consult van een uur. Het systeem krijgt elk jaar meerdere updates om de functies nog beter te maken en indien nodig aan te passen bij veel vraag naar missende mogelijkheden.'

'Aangezien apps nu wel ‘normaal’ zijn voor klanten is het juist lastiger om deze te verkopen. Een app moet iets hebben wat een ander niet heeft. Dit systeem biedt helaas geen extreem nieuwe items die het ‘wow’ gevoel nog geven merken wij. Hiervoor gaan wij dan ook graag elk gesprek aan met een nieuwe klant om te kijken wat dan wel dat ‘wow’ gevoel kan geven. Custom apps zijn echter voor events nog vaak te kostbaar en is het risico vaak te hoog voor ze.'

Kimberly de Ley van Aventiq:
'De algemene drempel van te technisch/ingewikkeld hebben wij bij Avint totaal weggenomen. Het systeem is zo ontwikkeld dat het door iedereen gebruikt kan worden. Het is dus mogelijk om Avint zelf te bedienen, maar het is ook mogelijk alles uit handen te geven aan een van onze ervaren operators. Ook het gebruik van smartphones vormt in ons geval geen drempel meer. In gevallen waar men geen eigen smartphone wil/kan gebruiken kunnen we voorzien in voor geïnstalleerde iPads.'

'Het gebruik van Avint is erg eenvoudig: Men hoeft geen app te downloaden of iets te installeren, wat een hoop wachttijd scheelt tijdens een event. De enige handelingen zijn het selecteren van een wifi netwerk en het openen van een webbrowser. Iets wat iedere smartphone gebruiker gewend is te doen.'

Jasper van Blerk van Twoppy:
'De drempel om nieuwe technologie in te zetten is op te delen in twee factoren. Enerzijds is er de angst dat technologie niet juist werkt en anderzijds de angst dat men ervan uit gaat dat het heel complex is om in te zetten. Hoewel de drempel nog steeds aanwezig is, merken we dat deze de afgelopen 7 jaar sterk is verlaagd. Alleen al het feit dat 90% van onze klanten twoppy volledig zelf opzet en gebruikt. We hebben dan ook veel aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid waardoor iedereen in staat is om onze toepassing zelfstandig in te zetten. De overige 10% vindt het nog prettig om ondersteund en ontzorgd te worden, voor deze groep bieden we uitgebreide en professionele ondersteuning. Tevens zien we een toename in vraag naar extra functionaliteit, voor ons een teken dat men steeds meer op zoek is naar technologie die bij kan dragen aan communicatie met, en betrokkenheid van, deelnemers.'

Wat de nieuwe noviteiten en ontwikkelingen zijn op het gebied van eventapps, dat lees je in deel 2.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.